Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Consumentenbond zet Apple verder onder druk

Door: | 03 april 2012 14:37

Apple

De Consumentenbond verzendt vandaag opnieuw een brief naar Apple waarin het eist dat de Nederlandse wettelijke garantieregels worden vermeld op de website van Apple. Juridische actie dreigt.

De Consumentenbond zegt nog deze dinsdag een “reminder" te sturen naar Apple waarin het wijst op de tekortkomingen van de leverancier in het vermelden van de Nederlandse wettelijke garantieaanspraken van consumenten bij mankementen aan de door de leverancier verkochte hardware, direct of via tussenpersonen. Daarnaast eist de Consumentenbond een inhoudelijke reactie op een eerder gestuurde brief met diezelfde eis.

Dat zegt Babs van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond. Nadat de bond twee weken geleden al eerder een schrijven had gestuurd naar Apple over deze materie, heeft de leverancier netjes een ontvangstbevestiging retour gedaan, maar een inhoudelijke reactie is tot nu toe uitgebleven.

Apple plaatst minimale regels op site

Afgelopen weekeinde heeft Apple plots de minimale Europese wettelijke garantieregels genoemd op zijn site in een vergelijkend staatje waarnaast de Apple-garantie en de extra AppleCare Protection Plan werden genoemd. In dat staatje komen de garantievoorwaarden van Apple redelijk goed uit, maar de Consumentenbond wijst erop dat die Europese garantievoorwaarden de ondergrens is waarop regelgeving per land in de Europese Unie verder is uitgebouwd.

De Nederlandse garantieregels gaan nog steeds verder dan die van Apple, zegt de Consumentenbond, dat die regels dan ook duidelijker wil gecommuniceerd zien naar de Apple-klanten. “Het huidige overzicht op de site van Apple is niet voldoende", zegt Van der Staak.

De Consumentenbond heeft maandag na de publicatie van Apple intensief overleg gevoerd met de collega's in de tien andere Europese landen waarmee de actie tegen Apple wordt gevoerd en daaruit bleek volgens Van der Staak algehele consensus over de tekortkoming in Apples acties.

Apple onder druk gezet

Apple wordt dus weer onder druk gezet, al zegt Van der Staak niet te willen spreken over een ultimatum. Er is geen keiharde termijn gesteld waarop Apple uiterlijk met een reactie moet komen. Wel zegt de Consumentenbond dat het nog steeds van plan is juridische stappen te nemen als Apple de Nederlandse garantieregels niet op de eigen site vermeldt.

De consumentenorganisaties in Europa eisen van Apple een betere voorlichting over het consumentenrecht op garantie. Deze actie is ondernomen nadat een Italiaanse mededingingsautoriteit Apple heeft veroordeeld wegens het geven van onjuiste informatie hierover. Apple is daartegen in beroep gegaan.

0 Reacties op: Consumentenbond zet Apple verder onder druk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.