Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

De foute managementlessen van Steve Jobs

Door: Jasper Bakker | 05 oktober 2012 11:53

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

De één jaar geleden overleden Steve Jobs staat te boek als visionair leider, maar tegelijkertijd als eigengereide baas; soms zelfs slavendrijver. Dit is wat IT-managers wel en vooral niet van Jobs moeten leren.

Het onmiskenbare succes van Apple dankt het bedrijf, teruggekeerd van de afgrond, grotendeels dankzij de leiding van Steve Jobs. Die medeoprichter is in 1997 weer aan boord gekomen van ‘zijn’ Apple en heeft daarbij het roer genomen. Hij heeft eerst het toenmalige hoofdproduct (de Mac) weten te redden en vervolgens geheel nieuwe, veel grotere, melkkoeien in het leven geroepen.

Apple’s succes imiteren

Apple heeft met zijn iPhones en daarna ook iPads de mobiele wereld grotendeels gevormd en heerst daar dan ook behoorlijk over. Tegelijkertijd wordt die mobiele wereld steeds groter en alomvattender. Het surf- en sociale mediaverkeer van eindgebruikers is steeds meer afkomstig van smartphones en tablets. Bovendien kunnen die mobiele apparaten in toenemende mate geheel functioneren zonder traditionele pc of Mac.

Tot op heden is de tabletmarkt in wezen de iPad-markt. Dit ondanks de diverse stappen van de vele Android-bedrijven (aangevoerd door Google) en de rijkelijk late pogingen van Windows-maker Microsoft. Laatstgenoemde is al even niet meer het meest waardevolle bedrijf of zelfs techbedrijf ter wereld. Apple is dat. De invloed van het bedrijf dat wijlen Steve Jobs heeft gevormd en gestuurd is groot.

Het is voor veel CEO’s, CIO’s, IT-managers en andere leidinggevenden dan ook erg logisch om naar Jobs te kijken voor inspiratie en begeleiding. Om Apple’s succes te kunnen volgen. Maar in die logica - en zelfs verleiding - schuilt wél een gevaar. Zoals het simpele feit dat Jobs nadoen niet hetzelfde is als Jobs kúnnen imiteren. Laat staan evenaren.

Wat is het geheime recept dat de Apple-topman zo effectief heeft ingezet om zijn bedrijf, en de markt, naar zijn hand te zetten?

Lees verder op pagina 2

0 Reacties op: De foute managementlessen van Steve Jobs

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.