Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Europa biedt kans voor concurrentie van iPad

Door: | 09 augustus 2011 11:07

Apple

Europa biedt de beste kans voor tablets van Apple's concurrenten. In de Verenigde Staten heeft de iPad een te stevige greep op de markt. Wel moeten Samsung, Acer en anderen hun prijzen verlagen.

Ondanks dat de iPad ook in Europa ongekend populair is, is de positie van Apple hier niet zo vast geworteld als in de Verenigde Staten, zegt onderzoeksbureau Forrester. Dat komt doordat Apple een relatief kleine aanwezigheid heeft in de winkelstraten. In Nederland bijvoorbeeld moet de eerste officiële Apple Store zijn deuren nog openen. De eerste winkel zou dit najaar in Amsterdam open gaan, maar dat is inmiddels uitgesteld tot na de jaarwisseling.

Die afwezigheid in de winkelstraten geeft de concurrentie de mogelijkheid marktaandeel te pakken in Nederland, Oostenrijk, Scandinavië, Portugal en België, zegt Forrester. In die landen heeft Apple geen enkele winkel, terwijl het bedrijf in de Verenigde Staten met 238 Stores juist flink scoort.

Prijs is een probleem

De enige hobbel die nog moet worden genomen, is de prijs. Op dit moment zijn de prijzen van tablets van Samsung en andere leveranciers niet concurrerend met die van de iPad. Een gat in de markt waar de Chinese en Taiwanese producenten van hardware snel in kunnen stappen, zeggen de analisten. “Er is een kans voor uitdagers, maar concurreren met Apple vereist een andere benadering dan wat we tot nu toe hebben gezien", zegt onderzoeksleider Sarah Rotman Epps, analist bij Forrester, tegen persbureau Reuters.

“Een concurrent van Apple moet de juiste content combineren met de juiste prijs en het juiste marktstrategie", zegt Epps verder. “Tot nu toe is er geen enkele leverancier die die drie succesfactoren kan combineren." Op dit moment zijn er in Europa tablets te koop van Samsung, Acer, Asus, Archos, Research in Motion, Motorola en HP.

7 inch heeft gefaald

De eerste generatie 7 inch tablets die op de markt zijn verschenen als alternatief voor de 10 inch iPads, hebben gefaald, zegt Forrester, die meer succes ziet voor de 10 inch Samsung Galaxy Tab en de Acer Iconia Tab. “Maar ze hebben nog steeds een achterstand in hun marktstrategie."

Forrester heeft een online onderzoek gedaan onder 14.000 consumenten, onder meer in Nederland en heeft verder gesproken met productstrategen van leveranciers, telco's en winkelketens. Afhankelijk van het land zegt 2 tot 7 procent van de ondervraagden een tablet te hebben. Verder zegt 10 tot 14 procent er eentje te willen kopen.

Nota bene economisch brekebeen Spanje telt de meeste tabletbezitters, Frankrijk de minste. In de UK, waar Apple 30 winkels heeft, is het percentage nogal teleurstellend: 3 procent.

0 Reacties op: Europa biedt kans voor concurrentie van iPad

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.