Facebook introduceert hashtags

© PXimport

Facebook introduceert hashtags

Geplaatst: 13 juni 2013 - 07:59

Aangepast: 16 november 2022 - 10:03

Redactie ID.nl

Ook Facebook gaat hashtags gebruiken om het sociale netwerk een belangrijke aanvulling op televisie, sportevenementen en grote nieuwsgebeurtenissen te maken. Twitter koos eerder voor dezelfde advertentiestrategie.

Facebook gaat hashtags gebruiken. Het symbool, dat grote bekendheid kreeg dankzij microblog Twitter, gaat net als bij die dienst ingezet worden om gebruikers bepaalde onderwerpen te laten volgen. Het sociale netwerk laat weten dat de hashtags de eerste van een reeks nieuwe features is om evenementen op Facebook extra aandacht te geven.

Zo moeten tijdens televisieprogramma’s, sportevenementen of groot nieuws discussies tussen gebruikers ontstaan waarop adverteerders kunnen inspringen. Eerder zagen we Twitter dezelfde strategie kiezen en daarbij grote advertentiedeals tekenen.

Klikbare hashtags

Net als bij Twitter en ook Tumblr en Pinterest worden de hashtags klikbaar. Facebook kan op die manier ook de overgenomen smartphone-app Instagram verder koppelen aan zijn sociale netwerk, aangezien ook die dienst gebruik maakt van hashtags. Na het klikken op een hashtag in Facebook verschijnt een feed met wat andere mensen en pagina’s schrijven over dat evenement of onderwerp.

Facebook ziet welke kansen er liggen op het vlak van het tweede scherm. Tijdens grote evenementen in Amerika zoals de Oscaruitreiking registreerde het 66,5 miljoen interacties op het sociale netwerk. Het bedrijf ziet op zulke momenten dan ook grote advertentiemogelijkheden.

‘Kans voor adverteerders’

“Tijdens populaire televisieseries zijn er tussen de 88 en 100 miljoen Amerikanen bezig met Facebook. Grofweg de grootte van het publiek tijdens de Super Bowl”, schrijft Facebooks Justin Osofsky in de aankondiging. “Dit betekent een belangrijke kans voor omroepen, adverteerders en onze andere partners.” Het sociale netwerk introduceert daarom ook trending hashtags, zodat gebruikers snel kunnen zien wat er speelt.

Direct concurrent hierbij is Twitter. Het microblog tekende in april zijn grootste advertentiedeal ooit. Bij de deal met advertentiereus Starcom MediaVest richt het microblog zich als tweede scherm op de televisiekijker, die kan worden bediend met gerichte advertenties rondom hashtags die onderwerpen markeren. Onderzoeksbureau eMarketer schat dat de advertentie-omzet van Twitter in 2013 bijna verdubbelt naar 582,8 miljoen dollar.

Facebook wil een graantje meepikken en rolt allereerst bij 20 procent van zijn Amerikaanse gebruikers de hashtag-functie uit. De internationale introductie, met daarbij ook Nederland, wordt de komende weken verwacht.

BRON: WEBWERELD.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten