Forrester breekt lans voor Chief Mobility Officer

Door: | 09 maart 2011 14:03

Apple

Een bestuurder aanstellen die zich exclusief bezighoudt met mobiele kwesties is volgens Forrester een uitstekend idee.

De explosie van de mobiele appmarkt die begon met het uitbrengen van de eerste iPhone in 2007 “is slechts topje van de ijsberg van wat nog komen gaat”, stelt analistenbureau Forrester. Bedrijven zouden serieus moeten overwegen om een Chief Mobility Officer (CMO) aan te stellen om de veranderingen die de komst van smartphones en tablets in alle geledingen van het zakenleven teweegbrengt te beteugelen, zo liet het deze week weten.

Volgens het meest recente rapport van Forrester over de mobiele markt, zal de grootte en het bereik van apps exploderen en zorgen voor “een nieuwe golf aan innovatie”.

Forrester schrijft dat de veranderende markt voor apps gekenschetst zal worden door clouddiensten, smart computing en nieuwe toepassingsmogelijkheden voor het gebruik van apps – denk aan apps voor auto’s, keukenapparatuur en entertainmentsystemen.

De analistenfirma rapporteert dat ontwikkelaars in 2010 voor 1,2 miljard euro aan apps voor tablets en smartphones verdienden. Deze markt zal tot 2015 met ongeveer 82 procent per jaar verder groeien, voorspelt Forrester. Dat zou betekenen dat over vier jaar zo’n 27 miljard euro in deze industrie zal omgaan.

Barrières tussen B2B en B2C verdwijnen

De analisten verwachten dat de scheidslijnen tussen de zakelijke markt en de consumentsmarkt stilaan zullen verdwijnen. Dit proces werd sinds de introductie van de pc ingezet en zal binnen afzienbare tijd volledig voltooid worden. Hierdoor liggen er volop kansen voor de Chief Mobility Officer, die verantwoordelijk zal zijn voor het zogenaamde ‘App Internet’. Hij zal zich bezig gaan houden met IT, e-commerce, klantenservice, het callcenter en marketing.

Het idee van een Chief Mobility Officer komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar juni merkte leverancier van IT-infrastructuur Microland al op dat de komst van smartphones ervoor zorgt dat IT-afdelingen met de handen in het haar komen te zitten wanneer het gaat om ondersteuning van deze apparaten en beveiliging van de interne infrastructuur. De oplossing hiervoor zou volgens Microland een strategische aanpak van mobility zijn. Dit maakt de weg vrij voor een CMO die verantwoordelijk wordt voor de mobiele infrastructuur en ondersteuning.

Developers zitten gebakken

Voor ontwikkelaars is deze ontwikkeling goed nieuws. Zo is er in de Verenigde Staten al een tekort aan developers geschoold in mobiele apps en kunnen net afgestudeerde IT-professionals al gauw 60.000 euro per jaar gaan verdienen wanneer ze kiezen voor een loopbaan waarin kennis van mobility gevraagd wordt. Uit cijfers van vacaturesite Dice.com blijkt dat er in een jaar tijd meer dan drie keer zoveel Android of iPhone-gerelateerde vacatures aangeboden worden.