Franse Apple reseller klaagt Apple aan wegens oneerlijke concurrentie

Door: Wouter Hoeffnagel | 30 december 2011 13:12

Apple

Een Franse Apple reseller klaagt Apple aan voor oneerlijke concurrentie. De reseller, eBizcuss, claimt dat Apple haar eigen winkels eerder de beschikking geeft over nieuwe producten dan resellers. Daarnaast zou Apple kleine bedrijven kortingen geeft die eBizcuss niet kan geven.

Dit schrijft ifoAppleStore op basis van Le Figaro. Francois Prudent, CEO van eBizcuss, stelt 30 procent minder te hebben verkocht in het derde kwartaal van 2011 doordat het bedrijf een kleine hoeveelheid iPad 2's en MacBook Air's binnenkreeg. Daarnaast zegt de CEO dat eBizcuss geen enkele iPhone 4S heeft kunnen bemachtigen in het vierde kwartaal.

In de rechtszaak die eBizcuss tegen Apple heeft aangespannen stelt het bedrijf dat Apple sinds de lancering van haar eerste winkel in Parijs de levering aan resellers heeft teruggeschroeft. Dit zou al sinds november 2009 aan de gang zijn. Wat de zaak voor eBizcuss extra pijnlijk maakt is dat het bedrijf claimt 6,5 miljoen dollar geïnvesteerd te hebben in haar winkels om te voldoen aan Apple's strenge eisen voor resellers.

Daarnaast stelt Prudent dat Apple deals maakt met kleine bedrijven die eBizcuss onmogelijk kan maken. Zo zou Apple kleine bedrijven producten verkopen voor een prijs die lager ligt dan de inkoopprijs van eBizcuss. Ook zou Apple contact zoeken met zakelijke klanten van eBizcuss, waardoor eBizcuss omzet misloopt.

Prudent zegt overigens al lange tijd een grote Apple fan te zijn. Zo stelt de CEO dat hij één van de eerste was die de Apple ][ computer importeerde in 1977.