Goedkopere iPhone niet gericht op budgetmarkt, maar op middenklasse

Door: Wouter Hoeffnagel | 05 mei 2013 10:05

Apple

De goedkopere iPhone waar Apple volgens geruchten aan werkt is geen budget-iPhone. Het apparaat gaat tussen de 350 en 400 dollar kosten en wordt door Apple in de markt gezet als een 'middenklassetoestel'.

Dit stellen twee analisten van de Amerikaanse bank J.P. Morgan tegenover All Things D. Gokul Hariharan en Mark Moskowitz denken dat Apple zich met de goedkopere iPhone wil richten op onder andere de wereldwijde prepaidmarkt. De analisten bevestigen hiermee eerdere geruchten. Apple zou de 'goedkope' iPhone echter voor een hoger bedrag gaan aanbieden dan concurrerende apparaten in dit marktsegment.

Hogere prijs dan verwacht

De nieuwe prijs van 350 tot 400 dollar is aanzienlijk hoger dan eerder genoemde prijzen voor de goedkopere iPhone, die doorgaans onder de 300 dollar uitkwamen. Apple speelt hiermee in op de relatief hoge prijs die klanten bereid zijn te betalen voor producten van het bedrijf.

Hariharan en Moskowitz stellen dat Apple de nieuwe iPhone op vergelijkbare wijze in de markt gaat zetten als de iPad mini. Het apparaat zou dus een goedkopere variant moeten worden van een bestaand Apple-product, dat desondanks voor een hoger bedrag wordt aangeboden dan concurrerende apparaten in het marktsegment.

Middenklasse-iPhone kan tot succes leiden

De analisten denken dat Apple met een middenklasse-iPhone flink succes kan boeken. Samsung heeft in de markt voor smartphones van 200 tot 500 dollar een marktaandeel van ruim 35 procent in handen. Hariharan en Moskowitz verwachten dat Apple met een iPhone van 350 tot 400 dollar binnen twaalf maanden tijd een aandeel van 20 tot 25 procent in deze markt kan veroveren.