Google verovert sociaal voor Maps met Waze

Door: | 12 juni 2013 11:06

Apple

Met de aankoop van navigatiebedrijf Waze zet Google een nieuwe flinke stap op Maps-gebied. Het bedrijf versloeg andere kapers als Apple en Facebook die ook Waze aan hun portfolio toe wilden voegen.

Google-chef van locatiediensten Brian McClendon onthult op het blog van Google dat het bedrijf de sociale kaartendienst Waze heeft gekocht. Met de overname is volgens AllThingsD ruim een miljard dollar gemoeid, waar nog 100 miljoen bijkomt in cash- of aandeelbonussen.

Google’s McClendon is in zijn nopjes met het bereiken van een verkeersgemeenschap die volgens hem steeds fanatieker wordt in het vinden van de snelste route van huis naar werk. Waze speelt daarop in door informatie te verzamelen van vrienden en medeweggebruikers over bijvoorbeeld knelpunten en alternatieve routes.

Nieuwe fronten

Google was in de race met Apple en Facebook om het Israëlische navigatiebedrijf te strikken. Toen de prijs werd opgedreven naar zo’n 1 miljard dollar zou Apple zich hebben teruggetrokken en ging het alleen nog maar tussen Facebook en Google, waarbij de eerste nu dus aan het kortste eind heeft getrokken.

Met de aankoop heeft Google een aantal belangrijke fronten geopend. Ten eerste sociale kaarten. Gebruikers van Waze geven actuele verkeersinformatie en andere gegevens, bijvoorbeeld actuele benzineprijzen, aan elkaar door. Dit is ook een goede manier voor Google om sociale dienst Google+ te verwerken in de populaire applicatie Google Maps.

Ten tweede breidt Google zijn dataverzameling uit. Het bedrijf hoeft niet in zee met een aparte aanbieder om real-time verkeersinformatie te leveren. Bovendien kon Google al via Maps zien waar Google-gebruikers op zoek naar zijn en die datasets worden nu vergroot met specifieke sociale informatie van Maps-gebruikers

Waze blijft bestaan

Ten derde is het een platform om adverteerders beter te kunnen bedienen. Waze gebruikt geen rechtstreekse advertenties op zijn kaarten, maar heeft een promotieplatform waarmee lokale bedrijven weggebruikers kunnen bereiken. Deze bedrijven worden dan letterlijk op de kaart gezet en hun locatie duikt op als weggebruikers in de buurt komen.

Waze blijft een apart bedrijf dat zijn eigen merknaam zal blijven voeren. “We handhaven onze community, merk, diensten en organisatie – er verandert niets aan de hiërarchie van de community en diens verantwoordelijkheden en processen”, schrijft Waze-CEO Noam Bardin op het bedrijfsblog.

BRON: WEBWERELD.