Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Grote IT-jongens scoren slecht in social media

Door: | 25 november 2011 14:09

Apple

Website Amplicate.com meet de sentimenten van klanten over leveranciers op social media sites. Met name grote IT-firma's als Microsoft, Oracle en SAP moeten het ontgelden.

Zakelijke softwareleveranciers steken veel geld en tijd in technologie om sentiment binnen sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn te meten.

Zulke data is ook voor nop verkrijgbaar op sites als Amplicate.com, waar relevante berichten van Facebook en Twitter worden getoond en gebruikers de kans krijgen om direct op de site zelf hun mening kenbaar te maken. Het plaatst commentaren voor ieder beschikbaar onderwerp in een 'love' of 'hate' categorie en geeft het eindresultaat een score in een percentage. Er is ook een 'actie'-functionaliteit waarmee gebruikers worden opgeroepen "een beweging te starten om met gelijkgestemde geesten ten strijde te trekken en te zorgen voor verandering".

Amplicate meet ook zakelijke topics

Hoewel de meeste onderwerpen bij Amplicate draaien om zaken als consumentenproducten, celebrities en luchtvaartmaatschappijen, heeft de site sinds zijn lancering eind vorig jaar ook een robuuste set aan data opgebouwd rond zakelijke IT-onderwerpen, waaronder dus de waardering van leveranciers.

Het bedrijf wat momenteel wereldwijd het beste scoort is niet verrassend Apple, met 69 procent positieve commentaren. "Ieder product is zo perfect", laat een fan liefkozend weten.

Microsoft zit in de hoek waar de klappen vallen en krijgt juist 69 procent negatieve commentaren. Veel gebruikers klagen over softwarebugs en prestatieproblemen, terwijl sommigen zelfs spreken van een samenzwering: "Microsoft laat Windows XP-laptops expres langzamer draaien."

Liefdesnestje

IBM is tweede op de 'love'-lijst, met 94 procent liefdevolle commentaren, maar staat lager dan Apple omdat het in aantal veel minder aardige berichten zijn. Leverancier van muzieksoftware Ableton staat derde, gevolgd door Cisco en analyticsleverancier SAS Institute. SAS wordt voornamelijk geroemd vanwege de "best place to work"-onderscheidingen die het bedrijf heeft gekregen.

Een nadere blik op de resultaten maakt dat Amplicate weleens de mis in gaat bij de tekstanalyse. Zo worden veel commentaren meegenomen die niet op de leverancier slaan, maar bijvoorbeeld op een videogame in het geval van "SAS: Zombie Assault".

Ondertussen doet ERP-leverancier SAP het minder goed op Amplicate, met een haatscore van 95 procent. Oracle doet het met 72 procent haatcommentaren gelukkig iets beter.

"SAP is geweldige software (voor de jaren '50!)", is slechts een van de meer dan 230 haat-opinies die Amplicate weet weer te geven.

'SAP is top!'

Toch zijn er ook mensen die wel positief zijn. "Het is een stabiel product. Ik heb in veel SAP-projecten gewerkt en de problemen zijn altijd te herleiden naar mensen... niet de software."

Hoewel Oracle minder negatief scoort qua percentage, staat het bedrijf hoger in de algemene rankschikking. Veel commentaren op Oracle zijn helaas niet geschikt om hier te publiceren.

Maar ook voor Oracle geldt dat niet iedereen constant bezig is met galspuwen. Oracle-producten als PeopleSoft ERP scoren juist vrij goed in de Amplicate-lijstjes en maken duidelijk dat commentaren over individuele producten niet per definitie betrekking hoeven hebben op het gehele bedrijf.

'Invloed social media mag niet onderschat worden'

De site van Amplicate is een beta-project en dat blijft het voorlopig ook, ondanks dat een lading verbeteringen en tweaks binnenkort worden doorgevoerd, zegt CEO Juan Alvarez, die toegeeft dat zijn site niet het gehele spectrum kan monitoren. Toch mag de invloed van sociale media niet onderschat worden. "Dit zijn de mensen met een stem die over bedrijven op internet praten, dus het is erg belangrijk voor ondernemingen om dit te volgen en het gesprek met ze aan te gaan."

0 Reacties op: Grote IT-jongens scoren slecht in social media

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.