Handleiding: Alles over de spamfilter van Apple’s Mail op de Mac

Door: Wouter Hoeffnagel | 08 april 2013 15:04

Apple

Spam kan ervoor zorgen dat je inbox flink vervuild raakt met reclame. De app Mail op de Mac beschikt over een handige spamfilter die dit voorkomt. Je kunt zelf het gedrag van de spamfilter aanpassen en deze indien je dat wilt ook geheel uitschakelen. In dit artikel lees je alles over de spamfilter van Apple’s Mail.

Iedereen die veel mail binnenkrijgt ontvangt ook met grote regelmaat ongewenst reclame. De app Mail op de Mac probeert dit soort berichten automatisch voor je af te vangen met behulp van een spamfilter. Je kunt het gedrag van de spamfilter zelf aanpassen via de instellingen van de spamfilter.

De spamfilter is onderdeel van de app Mail. De instellingen kunnen daarom worden gewijzigd via de voorkeuren van deze app. Open eerst de app Mail via het dock en selecteer de knop Mail in de menubalk aan de bovenzijde van het scherm. Kies hier de optie Voorkeuren en selecteer het tabblad Reclame om de instellingen van de spamfilter te bekijken.

Spamfilter uitschakelen

Dit tabblad bevat alle opties die je aan de spamfilter kunt wijzigen. Zo kan je de optie Schakel filter voor ongewenste reclame in uitvinken, waardoor je de spamfilter in zijn geheel uitschakelt. Wil je alleen het gedrag van de spamfilter wijzigen? Laat het vinkje dan gewoon staan.

Je kunt de spamfilter in zijn geheel uitschakelen via de voorkeuren van Mail

E-mail die door Mail wordt gemarkeerd als spam blijft standaard in de map ‘Inkomend’ staan, zodat jij kunt controleren of dit inderdaad spam is. De reclameberichten zijn duidelijk gemarkeerd en dus eenvoudig te herkennen. Je inbox blijft bij deze werkwijze dus volstaan met spamberichten. Het is echter mogelijk dit te wijzigen en berichten automatisch naar de map ‘Ongewenste reclame’ te laten verplaatsen. Selecteer hiervoor onder Bij ontvangt van ongewenste reclame: de optie Verplaats naar postbus voor ongewenste reclame.

Uitzonderingen

Sommige mails komen misschien verdacht over, maar zijn geen spam. Onder het kopje Pas het filter voor ongewenste reclame niet toe op de volgende berichttypen: kan je daarom aangeven in welke gevallen de spamfilter niet geactiveerd moet worden. Je kunt hierbij kiezen uit de opties Afzender van bericht komt voor in Contacten, Afzender van bericht komt voor in geadresseerdenoverzicht en Bericht is gericht aan mijn volledige naam. Plaats een vinkje in het vakje voor de optie om deze aan te zetten.

Geef zelf aan in welke gevallen de spamfilter niet wordt geactiveerd

Fouten van Mail herstellen

Krijg je regelmatig e-mail die door Mail als spam wordt gemarkeerd, maar dit niet is? Dan verdwijnt deze mail toch in de map met ongewenste reclame. Dit kan je voorkomen door de spamfilter de mail nauwkeuriger te laten filteren. Je kunt zelf aangeven waar de spamfilter hierbij op moet letten.

Selecteer hiervoor onder Bij ontvangt van ongewenste reclame: de optie Voer aangepaste taken uit. Klik vervolgens op de knop Geavanceerd om aan te geven welke taken moeten worden uitgevoerd. Geef onder het kopje Als voldaan is aan alle van de volgende voorwaarden: aan aan welke eisen een e-mail moet voldoen om door de Mail geselecteerd te worden. Je kunt een extra voorwaarden toevoegen door op de + aan de rechterzijde van het scherm te klikken.

Geef zelf aan hoe de spamfilter in bepaalde situaties moet reageren

Geef vervolgens aan welke taken Mail moet uitvoeren zodra een mail is gevonden die aan de eisen voldoet. Je kunt hierbij bijvoorbeeld het bericht verplaatsen en markeren met een kleur, maar ook een geluid afspelen of een teken in het dock laten verschijnen.