Het effect van de iSlate op het succes van Amazon's Kindle

Door: jeroen-jonker-roelants | 06 januari 2010 11:58

Apple

Nu de speculaties over de komst van een Apple-tablet steeds heftiger worden, is het interessant te kijken naar een interview dat Amazon-oprichter en -topman Jeff Bezos recent gaf in Newsweek. De Kindle, de door Amazon zelf ontwikkelde e-reader, werd uit het niets Amazon's meest verkochte product. Nu is het bedrijf naast retailer ineens een speler in consumenten elektronica. Gaat Apple dat veranderen?

Sinds haar oprichting in 1994 stelde Amazon al de norm voor online retailing. Het bedrijf zag dat klanten behoefte hadden aan digitale boeken. Maar dan moest er wel een bijpassend apparaat komen. De traditionele consumenten elektronica reuzen waren nog aan het wikken en wegen, toen Amazon besloot zelf een e-reader te ontwikkelen. Ondanks dat het bedrijf de kennis om hardware te produceren helemaal niet in huis had. Amazon topman Jeff Bezos pleit er in het Newsweek interview dan ook voor dat bedrijven het 'blijf bij je leest' principe durven los te laten. "There's a tendency, I think, for executives to think that the right course of action is to stick to the knitting stick with what you're good at. That may be a generally good rule, but the problem is the world changes out from under you if you're not constantly adding to your skill set.".

De Kindle is nu Amazon's meest verkochte product, over alle productcategorieen heen. De digitale boekenverkoop is al 48% van de papieren verkoop (in het geval van boeken waarvan een Kindle editie bestaat). In mei 2009 was dat nog 35%. Amazon en Bezos zijn volledig verrast door dit succes. "This is not just a business for us. There is a missionary zeal. We feel like Kindle is bigger than we are".

Apple tablet

Wat gaat de komst van een eventuele tablet van Apple (de 'iSlate') hier aan veranderen? Jeff Bezos ziet een Apple tablet bestaan naast de Kindle. Ten eerste werkt Amazon nu al aan Kindle boeken voor de Mac. De Kindle software en boeken worden dus los gezien van de Kindle hardware. Daarnaast gelooft Bezos in de kracht van een e-reader pur sang. Zonder alle toeters en bellen die de iSlate waarschijnlijk gaat bieden. "We want [the Kindle] to be the world's best purpose-built reading device. It's not a Swiss Army knife. It's not going to do a bunch of different things. We believe that reading deserves a dedicated device, and we want Kindle to be that device. It's like a digital camera. I like having the digital camera on my smart phone, but I also like having a dedicated camera for when I want to take real pictures". Het "Swiss Army" mes is ongetwijfeld een hint naar Apple. Pikant detail is dat Apple's Steve Jobs ooit voorspelde dat de Kindle niets zou worden ("people don't read anymore").

Apple en Amazon, Steve Jobs en Jeff Bezos. Ze hebben een belangrijke overeenkomst. Beide bedrijven durfden uit hun 'comfort zone' te komen en in een compleet nieuwe business te stappen. Computerfabrikant Apple ging in entertainment en smartphones. Amazon in e-readers. En beide bedrijven stellen in die productcategorieen de norm. Nu gaan Bezos en Jobs elkaar waarschijnlijk tegenkomen. Dat belooft een hele boeiende krachtmeting.

0 Reactie(s) op: Het effect van de iSlate op het succes van Amazon's Kindle

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.