Hoe bouw je een zakelijke app?

Door: | 18 augustus 2011 14:08

Apple

Veel bedrijven willen een eigen app voor de populaire iPhone. Maar hoe pak je zoiets aan?

Een iPhone app met een verschrikkelijke gebruikservaring kan uitdraaien op een ramp voor de IT-manager. "Het is heel erg moeilijk om gebruikers tevreden te stellen", zegt Quinton Alsbury, mede-oprichter van ontwikkelaar Mellmo. "Als iets voor een gebruiker te lang duurt, bergt hij of zij de telefoon weer op in zijn jas- of broekzak."

Zakelijke apps voor de iPhone verschillen sterk qua stijl. De ene app is gericht op techies en blinkt uit in features en functies, terwijl goede apps voor business gebruikers snel en eenvoudig zijn. Dit zijn de do's en don'ts die IT-managers helpen de perfecte app te ontwikkelen.

Kopieer niet de laptop: Veel IT-managers willen de data en features van een zakelijke applicatie die op een laptop kan draaien, kopiëren naar de iPhone. Als je dit probeert, lok je een totale mislukking uit. Kijk maar eens naar de bedroevende gebruikservaring van Citrix Receiver, de app die probeert een virtuele desktop naar de iPhone te brengen. Doordat je de hele tijd bezig bent met het vergroten van tekst op het scherm met een minuscuul toetsenbord zonder dat je naar een muis kunt grijpen, schrik je zelfs de grootste gadgetliefhebbers af.

Mobiliteit moet de boventoon voeren: Het probleem met kopiëren is dat je er vanuit gaat dat iPhone gebruiker op dezelfde manier met hun apparaat omgaan als dat ze dit met de laptop doen. Maar het zijn verschillende scenario's.

Houd rekening met deze voorbeelden: Een verkoper kan met een business Intelligence (BI) dashboard de hele dag realtime bedrijfsdata in de gaten houden. Maar wanneer hij naar een klant gaat, haalt hij misschien nog ergens een broodje. Op dat moment klapt hij aan een tafeltje zijn laptop open om een grote spreadsheet te bekijken. In de lift op weg naar de klant, haalt hij zijn iPhone uit zijn colbertje om snel een antwoord op een vraag te zoeken.

IT-managers moeten kunnen inschatten op welke momenten mobiele gebruikers de app gebruiken en welke behoeften ze op dat moment hebben. Misschien is er weinig tijd om te navigeren en onderscheid te maken tussen data. Mogelijk is er geen internetverbinding. Desalniettemin moet de app razendsnel op allerlei vragen antwoord kunnen geven.

"Je wilt niet hebben dat gebruikers naar een schermpje met een draaiend icoontje gaan zitten staren of moeten wachten op het downloaden van data", zegt Alsbury. "Je wilt informatie lokaal opslaan, of op zijn minst cachen binnen de app, in plaats van een server-gebaseerde oplossing. Daar heb je weinig aan bij geen of beperkte internettoegang."

Prop niet alles in één app: IT-managers zouden naar Apple moeten kijken en eenvoud na moeten streven in mobiele business apps. Vaak willen ze teveel functionaliteit in een enkele app stoppen. Alsbury adviseert bedrijven geen 'monster apps' te maken, maar veelzijdige apps op te delen in drie specialistische iPhone apps.

Een vertegenwoordiger bezoekt winkels en verzamelt en rapporteert hier data over waar producten zijn gepositioneerd en hoeveel voorraad voorhanden is. Ze bespreken met een filiaalmanager over hoe verkopen door gebruik te maken van analytics verbeterd zouden kunnen worden - en hoe andere winkels hun verkopen hebben gemaximaliseerd door betere productplaatsing. Tot slot neemt een vertegenwoordiger productorders aan.

Als deze taken in een enkele gecombineerd werden, zou de navigatie binnen de iPhone app al snel onoverzichtelijk worden. Mellmo deelde deze drie taken op in drie specialistische apps. Iedere app kan binnen enkele seconden geopend worden en helpen de vertegenwoordiger met wat hij of zij op dat moment wil doen.

Het idee van specialisatie geldt ook voor de gebruikers. Omdat mobiele business apps zo gestroomlijnd mogelijk moeten zijn, zowel in functies als data, zouden IT-managers meerdere apps gericht op verschillende groepen gebruikers moeten richten in plaats van een generieke app ontwikkelen die snel onhandelbaar wordt voor allen.

Besteed tijd aan het inventariseren van de requirements: Weet wat je gebruikers bij een zakelijke mobiele app verwachten voordat je begint met de ontwikkeling ervan. Spreek met eindgebruikers zowel voor als tijdens de ontwikkeling en ook tijdens het bèta-testen. Een van de meest belangrijke zaken is dat je iets bouwt dat gebruikers ook willen hebben.

Ga je hier te gemakkelijk mee om, dan kun je met een app komen te zitten die direct een onvoldoende gebruikservaring biedt. De eerste indruk is cruciaal, vooral als je wilt dat meerdere gebruikers je app uit zichzelf gaan downloaden. Als je bij je doelgroep een slechte eerste indruk achterlaat, kun je het wel vergeten met je mobiele app.

Stapel geen functionaliteiten op elkaar: Iedere IT-manager begrijpt de speciale toepassingsmogelijkheden voor mobile en richten zich op een specifieke gebruikersgroep die binnen de scope valt. Meer functionaliteit, meer data, meer knoppen en meer menu's in een app proppen kan aanlokkelijk zijn voor een techie, maar is niet aan te raden. "Het is helaas zo'n ingesleten gewoonte", zegt Alsbury.

Wil je bewijs daarvan? Kijk maar naar Microsoft Excel. Wil je de spreadsheet applicatie goed gebruiken, dan moet je een gigantische handleiding doorwerken. Voor het goed kennen van iedere kleine functie, dien je een stapel cursusboeken te lezen. Eigenlijk is dit absurd, want de meeste gebruikers openen Excel zonder dat gedaan te hebben en klikken zichzelf een weg naar wat ze uiteindelijk willen gebruiken.

"Je moet de discipline opbrengen om te durven snijden en naar de basis te gaan van een functie die de gebruiker in de mobiele context nodig heeft."

Maak je geen zorgen om veeleisende gebruikers: Een mobiele business app kan niet alles in zich hebben wat een laptop applicatie ook heeft. IT-managers moeten weloverwogen beslissingen nemen over wat wel en niet in de app mee te nemen. Velen maken zich zorgen over gebruikers die teleurgesteld reageren wanneer bepaalde features of data niet in de app beschikbaar zijn.

Moeten IT-managers zich zorgen maken? Nee, zegt Alsbury. "Bijna altijd is het tegenovergestelde het geval", zegt hij. "Gebruikers zijn juist enthousiast over minder functionaliteit. Dit kan voor IT als een schok komen."

Uiteindelijk geldt: Meer functionaliteit betekent meer complexiteit. Gebruikers willen geen handleiding hoeven lezen voordat ze met een zakelijke app aan de slag gaan; ze willen via het touchscreen rap overal naartoe kunnen 'tappen', op een simpele intuïtieve manier.


Tom Kaneshige schrijft over Apple en Netwerken voor CIO.com. Volg hem op Twitter of stuur 'm een mail bij opmerkingen of vragen.