HTML5 vaak betere optie dan apps op iOS (opinie)

Door: | 03 oktober 2011 09:10

Apple

Ooit was een website bouwen simpel. Gebruikers hadden Windows XP. Ze browsten met IE6. De resolutie was 1024x768 pixels. Ze installeerden nog spyware in de vorm van paarse gorilla's.

Die mooie tijden zijn voorbij. Steeds meer mensen browsen met een tablet of smartphone. Hoe moet je die nieuwe groepen bedienen?

Voor veel mensen lijkt het toverwoord apps te zijn. En dan vooral 'native apps'. Het web is tenslotte toch dood. Apps zijn sexy, hip en hebben de toekomst. HTML5 is een laatste poging om te trekken aan een dood paard.

Dat zou je kunnen denken. Ik denk dat de waarheid wat genuanceerder is. Meerdere technologieën naast elkaar (zoals HTML5 en native apps) is al zo oud als de weg naar Silicon Valley. Ook net zou oud: mensen die elkaar in de haren vliegen over wat 'de beste' technologie is.

Brakke technologie

Toch, als het verleden van het web ons iets leert is het wel dat al die prachtige gesloten initiatieven uiteindelijk niet beter zijn. Wie herinnert zich nog de tijd dat een website er het 'beste' uit zag in ofwel Netscape Navigator ofwel Internet Explorer? Dat je per sé een brakke technologie als Realplayer nodig had om filmpjes te bekijken op het internet? En meer recent: dat al die prachtige Flashsites het opeens niet blijken te doen op die o-zo-hippe iPad van Apple?

Want dat is het grote voordeel van HTML(5): het werkt al sinds 1989 op alle platformen. Zonder plugins. Zonder gesloten systemen. En nieuwe ideeën geven een frisse draai aan de oude technologie. De nieuwe website van de Boston Globe bijvoorbeeld. Opgebouwd volgens het principe van responsive design. Je begint bij de essentie: wat is het allerbelangrijkste? Zorg ervoor dat het werkt op het simpelste platform en ga dan dingen toevoegen voor slimmere systemen. Het resultaat? De website van de Boston Globe ziet er zelfs goed uit op de dertien jaar oude browser van de Apple Newton.

HTML5 niet de oplossing

Is HTML5 dan de oplossing voor alles? Nee. Er zijn dingen die lastig zijn, zoals grafisch zware games (alhoewel de experimenten met WebGL indrukwekkend zijn). En ja, native apps werken meestal net iets fijner, zijn meestal net iets sneller zien er meestal net wat beter uit.

Logisch, dat het zo verleidelijk is om te kiezen voor de grootste gemene deler: Apple's iOS. Helaas heeft het verleden ons geleerd dat kiezen voor één platform niet toekomstbestendig is. En daarom zijn bedrijven nog steeds bang om browsers up te graden, omdat bedrijfskritische applicaties alleen werken onder het tien jaar oude Internet Explorer 6.

Responsive website

Bovendien is een slicke app lang niet altijd wat je als gebruiker wilt. Een voorbeeld: de Uitmarkt in Amsterdam. De website werkt niet goed op mobiel en is erg zwaar (bijna 2mb per pagina). Er is een app (alleen voor iOS). Die is wel meer dan 18 megabyte, handig als je onderweg bent en T-Mobile als provider hebt. Maar wat was er mis geweest met een responsive website die snel, simpel en efficiënt het programma laat zien en op elk platform werkt?

Het zou jammer zijn als in de strijd om de mobiele consument het allerbelangrijkste wordt vergeten: je content voor zoveel mogelijk bezoekers op de beste manier beschikbaar maken.

Daar is HTML5 bij uitstek geschikt voor.