Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Imago cloud loopt flinke deuk op

Door: | 10 november 2011 09:50

Apple

Bedrijven zullen zich afkeren van de cloud door toedoen van grote storingen bij Apple (Siri) en RIM (Blackberry). Zolang er cloudsystemen worden ontworpen om te kunnen falen kan cloud zijn belofte niet inlossen, zegt onderzoeksbureau Saugatuck Technology.

Het rapport van het Amerikaanse bureau (Cloud IT Services: Designed to Fail) toont zonneklaar aan dat de meeste cloudleveranciers hun diensten ontwerpen om aan de behoeften van consumenten te voldoen, terwijl de standaarden waaraan bedrijven willen dat de diensten voldoen genegeerd worden.

"Zolang deze aanpak niet verandert, is de kans groot dat we meer storingen in de cloud gaan zien door toedoen van serverfalen", schrijft Saugatuck. "Dit resulteert in een vertraging van de migratie van bedrijfsapplicaties naar de cloud."

Het bureau noemt Apple's Siri een "geweldig voorbeeld" van hoe de eenvoud van een gebruiksinterface "de ongelooflijke complexiteit verbergt van de techniek die deze eenvoud mogelijk maakt".

Toegenomen afhankelijkheid van cloud

Toch toont de recente storing van Siri aan dat een toegenomen afhankelijkheid van cloud betekent voor eenvoudige taken als een routebeschrijving of het opvragen van een telefoonnummer. Ook is het een "goed voorbeeld van toegenomen verwachtingen van zakelijke gebruikers van de cloud, terwijl cloudbetrouwbaarheid naar de achtergrond verdwijnt."

Apple wijt de uitval van de dienst aan onverklaarbare netwerkproblemen, net zoals BlackBerry vorige maand geen goede reden kon geven voor de grootschalige BlackBerry-storing. Toch is bij laatstgenoemde duidelijk dat de storing werd veroorzaakt door een zogenaamd 'single-point-of-failure': een gecrashte server in een Brits datacenter zorgde ervoor dat veel BlackBerry's wereldwijd geen toegang meer hadden tot BlackBerry Messaging.

Dezelfde zorgen over zo'n achilleshiel zijn van toepassing op Apple's Siri, waar het bedrijf ervoor kiest om vrijwel alle diensten van iCloud en Siri te leveren vanuit hun gigantische datacenter in North Carolina.

Extra redundancy nodig

RIM wordt momenteel onder druk gezet om extra datacenters in te richten die zulke massale storingen tot het verleden laten behoren. Ook Apple zal waarschijnlijk hetzelfde verzoek krijgen als iCloud en Siri vaker haperingen gaan vertonen.

Volgens Saugatuck zijn dergelijke storingen voor individuen nog te behappen, maar "is zoiets niet te accepteren voor businessapplicaties en operations management".

Het rapport raadt cloudleveranciers aan meer redundancy in hun systemen te bouwen en roept de industrie op te werken aan betere back-up en herstelsystemen om storingen sneller op te kunnen lossen.

0 Reacties op: Imago cloud loopt flinke deuk op

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.