iPad 2 brengt concurrentie in paniek

Door: | 08 maart 2011 11:03

Apple

HP, Acer en Asus gaan de concurrentie met de iPad anders aanpakken. Geen directe confrontatie met eigen ‘echte’ tablets, maar netbooks met tabletcapaciteiten. Oftewel: tablets met toetsenborden.

De traditionele spelers in de computermarkt zijn geschrokken van de iPad 2, die veel dunner, lichter en sneller is dan verwacht en tegen een scherpe prijs in de markt wordt gezet. Samsung gaf eerder al ruiterlijk toe geschokt te zijn door de iPad en ziet zijn concurrentiepositie met de Galaxy Tab danig verslechterd, ondanks dat het met drie verschillende uitvoeringen dacht breed de markt in te kunnen gaan.

Tot nu toe is de Galaxy Tab het enige apparaat wat nog enigszins de strijd met de iPad (1) aankon, maar de tweede generatie van Apple’s tablet heeft het optimisme bij de Koreanen de grond in geboord. Volgens DigiTimes, dat veel contacten heeft met toeleveranciers van de A-merken als HP, Acer en Asus, veranderen die pc-makers nu van strategie. Ze gaan nu mikken op de zakelijke markt, met netbooks met aanraakschermen.

HP TouchPad wordt anders

Volgens de bronnen waarover DigiTimes beschikt, gaat HP de ontwikkeling van zijn TouchPad tablet intern verschuiven. De notebookdivisie krijgt nu de zeggenschap over de ontwikkeling van de volgende generatie TouchPads. Er schijnt een discussie gaande te zijn over de specificaties van de nieuwe TouchPad en welke markten ermee moeten worden bediend.

Asus gaat zijn Eee Pad een extern toetsenbord geven waardoor het apparaat een volwaardige pc moet worden. Ook Acer is bezig met een netbook die gebruikt kan worden als een tablet.

Leveranciers stellen tablets uit

DigiTimes stelt in een ander artikel aan dat niet bij naam genoemde notebookleveranciers hun tablets later op de markt zullen brengen vanwege de verrassende marktintroductie van de iPad 2. Met name de prijs doet de concurrentie pijn. De leveranciers zijn (nog) niet in staat dezelfde kwaliteit te leveren tegen een concurrerende prijs. De meeste tablets die tot nu toe zijn gepresenteerd, zijn zelfs significant duurder.

Apple’s concurrenten zouden de marktintroductie van nieuwe tablets een maand of twee uitstellen om verder te kunnen werken aan de specificaties en tevens de kosten van de productie van de tablets proberen te drukken. Apple heeft op dit moment twee ijzers in het vuur, de iPad 2 tegen dezelfde prijs als de iPad 1 voorheen had, terwijl die eerste generatie iPad nu tegen veel lagere prijs wordt verkocht. Tegen die prijzen kan de concurrentie niet op.

Sommige tablets worden geschrapt

Volgens DigiTimes zou het zelfs zo kunnen zijn dat tablets die al zijn aangekondigd, onder meer op de Cebit, niet eens meer in de winkels verschijnen. Zowel in kwaliteit als in prijs zouden die apparaten het moeten afleggen tegen de iPads. De door DigiTimes aangehaalde bronnen zeggen een marktaandeel van 20 procent voor niet-iPads tegen het einde van dit jaar al een geweldige prestatie te vinden.