iPad in Q4 2012 opnieuw meest verkochte tablet

Door: Wouter Hoeffnagel | 31 januari 2013 12:01

Apple

De iPad is in het vierde kwartaal van 2012 opnieuw de meest verkochte tablet geweest. Apple wist afgelopen kwartaal wereldwijd 22,9 miljoen iPad’s te verschepen, een toename van maar liefst 48,1 procent ten opzichte van een kwartaal eerder.

Onderzoek van IDC toont aan dat het aantal verscheepte iPad’s vooral is toegenomen door de succesvolle lancering van de iPad mini. Samsung staat op de tweede plaats en wist 8 miljoen Android- en Windows-tablets te verschepen. Apple blijft dus een flinke voorsprong houden op zijn belangrijkste concurrent.

Apple verliest marktaandeel

Het vierde kwartaal van 2012 is echter niet helemaal rooskleurig voor Apple verlopen. Het marktaandeel van de iPad-fabrikant liep namelijk voor de tweede keer op rij terug. Het wereldwijde marktaandeel van Apple is gedaald van 46,4 procent in het derde kwartaal van 2012 naar 43,6 procent in het afgelopen kwartaal. Ook ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 is het marktaandeel van Apple gedaald. Apple had in het het laatste kwartaal van 2011 een marktaandeel van 51,7 procent in handen.

Chart: Top Five Worldwide Tablet Vendors, 2012Q4 Five Quarter Market Share Change (Units)Description: Worldwide Quarterly Tablet TrackerIDC's Worldwide Quarterly Tracker provides total market size and vendor share for both the Tablet and eReader markets in 46 countries. Detailed segmentation is provided by CPU, operating system, connectivity type, screen size and resolution, storage, distribution channel, and customer segment. Measurement for this tracker is in units, value, and end-user price. For more information, or to subscribe to the research, please contact Kathy Nagamine at 1-650-350-6423 or knagamine@idc.com. Further detail about this tracker can be found at:http://www.idc.com/tracker/showproductinfo.jsp?prod_id=81Tags: Samsung, Apple, Amazon, Asus, Barnes Noble Tablet, IDC, tracker, Q4 2012, 4Q 2012, market share, galaxy, iPad, Kindle, Transformer, Nook, 2012Q4Author: IDCcharts powered by iCharts

Het marktaandeel van Samsung is onveranderd ten opzichte van het derde kwartaal van 2012. Samsung heeft 15,1 procent van de wereldwijde tabletmarkt in handen. De iPad krijgt ook steeds meer concurrentie van Amazon. Zo wist Amazon wereldwijd 6 miljoen tablets te verkopen. Het online warenhuis vergroot hiermee zijn marktaandeel van 8,3 procent in het derde kwartaal naar 11,5 procent in het vierde kwartaal. De stijging is volgens IDC te verklaren door de succesvolle introductie van nieuwe producten.

Minder marktaandeel voor Asus

Asus staat wat betreft marktaandeel op de vierde plaats en is na Amazon dus Apple’s grootste concurrent. Het bedrijf zag zijn marktaandeel echter dalen van 7,8 procent in het derde kwartaal naar 5,8 procent in het afgelopen kwartaal.