iPad keelt de netbook en passeert de notebook

© CIDimport

iPad keelt de netbook en passeert de notebook

Geplaatst: 23 mei 2012 - 10:15

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

In de mobiele computermarkt krijgen de traditionele leveranciers opnieuw een pak slaag. Apple heeft met zijn iPad en MacBook een marktaandeel van 22,5 procent. HP, Acer en Lenovo volgen op afstand.

Volgens analistenbureau DisplaySearch heeft Apple in het eerste kwartaal 13,6 miljoen iPads verkocht en 3,6 miljoen MacBooks. Dat levert het bedrijf 22,6 procent aandeel in de markt voor mobiele computers op. DisplaySearch veegt in die markt tablets, netbooks en notebooks op een hoop.

HP, Acer, Lenovo in de achtervolging

HP is de nummer twee met 11,6 procent marktaandeel, Acer volgt op drie met 9 procent, Lenovo heeft 7,7 procent en Dell 7,3 procent. Asus doet niet meer mee in de top 5. Dat is mede te wijten aan de grote afhankelijkheid van netbooks, waarmee de Taiwanese leverancier zulke hoge ogen gooide in de laatste jaren. De verkoop van netbooks daalt al twee jaar achtereen.

DisplaySearch heeft tevens een onderverdeling gemaakt naar tablets enerzijds en notebooks plus netbooks anderzijds. In de tabletmarkt heeft Apple 62,8 procent aandeel. Samsung komt tot slechts 7,5 procent, maar dat is toch al stukken beter dan Amazon (4 procent), RIM en Asus (beide 2,3 procent). HP leidt wel in de notebookmarkt (waarin dus ook netbooks zijn meegenomen) met 16,2 procent. Acer, Lenovo en Dell zitten in het achtervolgende groepje, Asus hinkt er wat achter aan.

Lenovo hangt feestslingers op

Twee grote computerfabrikanten zijn nu ook met hun kwartaalcijfers gekomen, waarbij Lenovo de feestslingers uithangt en Dell hoopt op betere tijden. Lenovo is de snelste groeier in de top van de traditionele pc-leveranciers meldt het bedrijf zelf. De Chinese fabrikant is voor het tiende achtereenvolgende kwartaal de snelste groeier.

Lenovo zegt nu 12,9 procent marktaandeel te hebben. In China is het met 32 procent marktaandeel de grootste. Met tablets is het in zijn thuisland de nummer twee. In tegenstelling tot de cijfers van DisplaySearch claimt Lenovo in de tabletmarkt plek nummer vier.

Dell daarentegen heeft alle hoop gevestigd op de komst van Windows 8, dat door zijn touch-mogelijkheden nieuwe hardwareverkopen zal stimuleren, zegt topbaas Michael Dell bij de presentatie van zijn tegenvallende kwartaalcijfers. Hij zegt er wel bij dat het nog te bezien is of consumenten de voorkeur zullen geven aan tablets boven pc's.

Meer verdienen aan Windows 8

Doordat de notebooks die voorzien zijn van Windows 8 met aanraakschermen duurder zullen zijn dan de huidige notebooks, denkt Dell daar meer winst op te kunnen maken. Overigens verwacht de pc-maker van de zakelijke markt geen massale omarming van Windows 8, omdat veel bedrijven nog in de overgang zitten naar Windows 7.

Dell heeft op de consumentenmarkt veel last van tablets, zegt het bedrijf zelf. Dell heeft juist afgezien van verdere productie van tablets na het falen van zijn eerste Android-modellen. Maar het bedrijf zag ook dat bedrijven kiezen voor lager geprijsde pc's en daar had het geen rekening mee gehouden. Om dat bij te benen moest Dell de prijzen van zijn pc's verlagen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten