iPad zakelijk gebruiken wordt interessanter

© CIDimport

iPad zakelijk gebruiken wordt interessanter

Geplaatst: 15 juli 2011 - 09:58

Aangepast: 16 november 2022 - 10:26

Redactie ID.nl

Apple begint eindelijk werk te maken van het gebruik van iPads in zakelijke omgevingen. Via volumelicenties kunnen bedrijven meerdere exemplaren van een iOS-app via een enkel account aanschaffen.

In het tweede jaar van de tabletrevolutie, weigeren onderzoeksbureaus als IDC en Gartner de iPad nog altijd als computer te beschrijven. Ze zien de Apple tablet nog steeds als 'media tablet', waarmee het apparaat in dezelfde categorie valt als e-book readers. Desondanks is de iPad een van de snelst verkopende computers ooit binnen zakelijke omgevingen.

Tablets van IT-leveranciers als HP en RIM worden nog niet opgepikt door de markt vanwege het gebrek aan zakelijke applicaties. Voor de HP TouchPad geldt daarnaast dat deze nog niet dezelfde beveiligings- en beheermogelijkheden kan bieden die op niveau van de iPad zitten.

Zakelijke gebruikers zijn niet langer een buitenbeentje

Ondertussen kiest Apple eindelijk voor een aanpak waarbij ze het gebruik van iPads in zakelijke omgevingen gaan stimuleren. Het laatste wapenfeit is een systeem voor volumelicenties (PDF) waarmee bedrijven in grote getale iOS-apps kunnen kopen. Het was een beslissing die niet uit kon blijven. Bedrijven kunnen eindelijk een master-account voor iOS-app aankopen aanmaken, applicaties in volume inkopen en vervolgens de werknemers een link naar het installatiepad doorsturen. (Als je een mobiel device management systeem voor de distributie van mobiele apps hebt, kun je dit ook gebruiken.) Dit is in beginsel hoe het programma werkt.

RIM's BlackBerry App World staat ook volumelicenties toe, beheerd door de softwareleverancier en ook Android app developers kunnen volumelicenties aanbieden als de app zelf distribueren. Maar geen van beide kent een universele aanpak zoals Apple die nu gaat ontplooien.

Applicaties aanschaffen buiten de App Store om

Apple heeft ook een optie toegevoegd om non-App Store applicaties aan te schaffen via het App Store-mechanisme. Dit laat bedrijven interne apps of applicaties van derden voor hen bestemd downloaden. Voorheen moesten alle iOS-installaties via de App Store verlopen waardoor bedrijven moesten neuzen in de winkel waarin iedereen neust of hun eigen software moesten gebruiken of ontwikkelen om zelf de apps te kunnen distribueren. Nu kunnen ze eenvoudig apps verspreiden die niet voor iedereen beschikbaar gesteld worden.

Met deze vorm van app-verkoop haalt Apple Android, BlackBerry en WebOS bij, welke al eerder directe installatie van apps goedkeurden, in plaats van te verplichten altijd de officiële applicatiewinkel te gebruiken voor alle installaties. Apple's aanpak betekent dat bedrijven een gezamenlijke bron voor het kopen en installeren van apps gaan gebruiken, waardoor beheer eenvoudiger moet worden dan op andere platforms.

Zoals ik al zei is het idee van volumelicenties niet bepaald nieuw. Ook het nieuwe mechanisme van de App Store is enkel een uitbreiding van het huidige gecontroleerde app-model, zonder de principes hiervan op te geven. Je kunt zeggen dat Apple zijn ware gezicht toont als een ordinaire commerciële zakelijke softwareleverancier - en daar heb je zeker gelijk in.

Apple pakt door, op weg naar post-pc computing

Opmerkelijk is dat Apple de enige mobiele leverancier is die zich op deze manier gedraagt. Het is een verrassing en tegelijkertijd bevestiging van hoe sterk Apple gelooft in gebruik van de iPad en iPhone in het post-pc tijdperk waarin traditionele pc en telecom-leveranciers de wacht worden aangezet. Het is een omschakeling die HP en Microsoft met hun WebOS en Windows Phone 7 besturingssystemen al jaren geleden moesten maken. Dat deden ze niet en Apple doet het nu alsnog.

Apple spreekt niet zo vaak over zakelijke focus, maar de acties die het nu ontplooit, zeggen meer dan de woorden van de concurrenten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten