iPhone-designer Ive legt Apple-design uit

© CIDimport

iPhone-designer Ive legt Apple-design uit

Geplaatst: 15 maart 2012 - 06:07

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Jasper Bakker

Apple's topdesigner Jonathan Ive geeft uitleg over de designaanpak van het bedrijf. De recent geridderde Brit zegt dat concurrenten het verkeerd aanpakken door alleen te proberen iets anders te maken.

Het is niet voldoende om 'anders' te zijn, stelt Ive. De crux is ernaar streven om fundamentele problemen op te lossen. “De meeste van onze concurrenten zijn geïnteresseerd in het anders doen van dingen, of ze proberen 'nieuw' over te komen. Ik denk dat dat compleet de verkeerde doelen zijn", vertelt hij in een zeldzaam interview met de London Evening Standard.

Iets écht beters maken

“Een product moet écht beter zijn. Dat vereist echt discipline en dat is wat ons aandrijft; een oprechte, echte behoefte om iets te doen dat beter is." De senior vice-president voor industrial design bij Apple kraakt de concurrentie niet rechtstreeks af, maar prijst het eigen model van de succesvolle iPhone- en iPad-maker aan. “Onze doelen zijn erg simpel: het ontwerpen en maken van betere producten. Als we niet iets kunnen maken dat beter is, dan doen we het niet."

Het gaat om ideeën en creatieve kruisbestuiving. Dat laatste wil echter niet zeggen dat er flink overlegd moet worden. “Commissies werken simpelweg niet. En het gaat niet om prijs, een bepaald tijdschema of om een bizar marketingdoel om anders te lijken." Volgens Ive zijn dat soort factoren slechts bedrijfsdoelen die nauwelijks oog hebben voor de mensen die het uiteindelijke product gaan gebruiken.

Kruisbestuiving

Terwijl Apple dus actief commissiestructuren vermijdt, werkt het relatief kleine designteam wel samen met een breed scala aan ingenieurs van verschillende disciplines. De complexiteit van de producten maakt dat echt noodzakelijk, zegt Ive. “Ik denk dat dit één van de elementen van mijn baan is waarvan ik het meest geniet."

Hij werkt samen met chipontwerpers, elektronica-ingenieurs en mechanische ingenieurs. Het is daarbij niet altijd goed zichtbaar wie precies wat doet, zegt de hoofddesigner. Maar dat is niet van belang. De Apple-medewerkers delen immers allemaal hetzelfde doel: fantastische producten maken, zegt Ive tegen de Londense krant.

Een niet onbelangrijke factor die deze naadloze samenwerking tussen verschillende experts en designers mogelijk maakt, is ervaring. “Dat we dit al vele jaren samen doen." Die voorgeschiedenis zorgt volgens hem voor “een collectief vertrouwen wanneer we een onoverkomelijke uitdaging tegenkomen, en die zijn er meerdere keren geweest voor de iPhone en de iPad".

Niet slechts problemen oplossen

De basis voor Apple's designwerk is lang niet altijd de wens om concrete problemen op te lossen, legt Ive uit. “Soms kunnen dingen je zo irriteren dat je je bewust bent van een probleem. Dat is een erg pragmatische aanpak en de minst uitdagende." Daar tegenover staat de moeilijkere weg: “Als je geïntrigeerd bent door een opportunity. Dat spreekt, denk ik, echt de talenten aan van een designer."

“Het is niet een probleem waar je je bewust van bent, niemand heeft een behoefte geuit. Maar je stelt vragen als 'Wat als we dit doen, het combineren met dat, zou dat nuttig zijn?' Dat schept opportunities die hele soorten apparaten kunnen vervangen, in plaats van tactisch te reageren op individuele problemen." Volgens Ive is dát de echte uitdaging en datgene wat echt opwindend is.

Fanatieke aandacht voor detail

Deze fundamentele aanpak heeft producten opgeleverd als de iPhone, iPod en iPad, claimt de ontwerper. Hij noemt zelf de fanatieke aandacht voor detail, waar wijlen Steve Jobs bekend om stond maar waar Ive zelf ook prat op gaat. “Een probleem tegenkomen en vastberaden zijn om het op te lossen, dat is van enorm belang."

Hij erkent dat kleine details bij een project voor enorme afleiding kunnen zorgen. “Als je probeert een probleem op te lossen voor een nieuw producttype, word je volledig gefocused op problemen die een aantal stappen verwijderd lijken te zijn van het hoofdproduct." Het is dan makkelijk om het product uit het oog te verliezen, aldus Ive.

Het Apple-team weet dat te vermijden door de jarenlange ervaring en het gedeelde vertrouwen. Bovendien kan het noodzakelijk zijn om “maanden en maanden en maanden" te spenderen aan een nietig detail. Pas als je dat nietige probleem oplost, kun je het fundamentele product 'oplossen', betoogt de topdesigner.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten