Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

iRadio: het laatste nieuws

Door: Wouter Hoeffnagel | 10 juni 2013 22:06

None
Apple

Apple introduceert komende maandag op het WWDC naar verwachting iRadio. De dienst moet het mogelijk maken streaming muziek te beluisteren op basis van je eigen muziekvoorkeuren. Allerlei geruchten doen de ronde over de nieuwe streaming radiodienst van Apple. In dit artikel vind je het laatste nieuws, geruchten en informatie over Apple's radiodienst iRadio.

iRadio wordt naar verwachting op het WWDC geïntroduceerd. Benieuwd naar de ontwikkelingen op het WWDC? MacWorld doet maandag verslag van dit evenement!

Apple introduceert iOS 7 met nieuw ontwerp en iTunes Radio

Toegevoegd op 10 juni 2013

Apple introduceert iOS 7, een nieuwe variant van het besturingssysteem voor de iPhone, iPad en iPod touch. iOS 7 is voorzien van een geheel nieuwe structuur en een volledig nieuw design. De nadruk ligt in het besturingssysteem op eenvoud. Het besturingssysteem is voorzien van iTunes Radio. iOS 7 is beschikbaar in de herfst.

Het design van iOS 7 is geheel nieuw en maakt veel gebruik van de kleuren zwart en wit. Ook de vormgeving van alle apps die Apple standaard op iOS meelevert hebben een volledig nieuw uiterlijk gekregen. Denk hierbij aan de Weer-app, maar ook aan de Agenda, Mail-app, iMessage en Berichtencentrum. Cook noemt iOS 7 de grootste verandering aan iOS sinds de introductie van de iPhone.

Klik hier om meer te lezen.

Apple sluit deal met laatste platenmaatschappijen

Toegevoegd op 8 juni 2013

De deal voor iRadio tussen Apple en Sony is rond. De twee bedrijven hebben een overeenkomst getekend. Apple heeft hierdoor de drie grootste platenmaatschappijen aan boord. De weg lijkt dan ook vrij te zijn voor de introductie van de dienst volgende week op het WWDC.

Dit zeggen een anonieme bronnen 'met kennis over de onderhandelingen' tegen All Things D. Apple heeft aparte overeenkomsten getekend met Sony Music en Sony / ATV, twee platenmaatschappijen die beide eigendom zijn van Sony. Apple zou met Sony / ATV een 'introductiedeal met een looptijd van twee jaar' hebben gesloten. De platenmaatschappij ontvangt volgens deze deal 10 procent van alle advertentie-inkomsten die Apple met Sony / ATV's muziek verdient.

iRadio-muziek kan worden opgeslagen in iTunes Match

Toegevoegd op 8 juni 2013

iRadio-gebruikers kunnen muzieknummers die zij via de streaming radiodienst beluisteren opslaan in iTunes Match. Gebruikers worden hierdoor eigenaar van de muziek en kunnen deze dus op ieder gewenst moment afspelen. Dit meldt althans de marketingwebsite AdAge op basis van anonieme leidinggevenden uit de muziekindustrie.

Het is niet duidelijk hoe betrouwbaar de bronnen van AdAge zijn. Het nieuwe gerucht staat namelijk lijnrecht op een eerder gerucht dat stelt dat gebruikers muzieknummers die zij via iRadio beluisteren direct kunnen aanschaffen in de iTunes Store. Door de nummers gratis te verstrekken aan gebruikers is het voor hen immers niet meer interessant het nummer aan te schaffen om deze in je bezit te krijgen.

Door muzieknummers gratis beschikbaar te stellen aan iTunes Match-gebruikers zou Apple gebruikers waarschijnlijk willen stimuleren een abonnement te nemen op de dienst. iTunes Match is beschikbaar voor 25 euro per jaar. Door meer gebruikers over te halen de dienst te gebruiken kan Apple zijn inkomsten dus vergroten.

Advertenties moeten iRadio winstgevend maken

Toegevoegd op 4 juni 2013

Apple wil aan iRadio geld verdienen door bedrijven de mogelijkheid te bieden tegen betaling reclamespotjes uit te zenden. De commercials worden afgespeeld tussen de verschillende muzieknummers die gebruikers krijgen aangeboden. Dit melden althans anonieme bronnen aan Bloomberg.

De reclamespotjes worden naar verwachting verkocht via Apple's iAd-programma, dat bedrijven al langer de mogelijkheid biedt advertenties aan te schaffen die in iPhone-, iPad- en iPod-apps worden vertoond. iAd blijft dus het centrale advertentieplatform van Apple.

Apple wil direct bij de lancering van iRadio al reclamespotjes kunnen uitzenden. Het bedrijf is daarom al druk in overleg met marketingbureau's om grote bedrijven te overtuigen op iRadio te adverteren. Het bedrijf zou in ieder geval in gesprek zijn met Omnicom Group, een Amerikaans bedrijf dat eigenaar is van marketingbureau's over de hele wereld.

'Apple zet platenmaatschappijen onder druk om iRadio-deals af te ronden'

Toegevoegd op 4 juni 2013

Apple wil iRadio volgende week op de WWDC al aankondigen, zodat de dienst later dit jaar gelanceerd kan worden. Om dit mogelijk te maken zou het bedrijf platenmaatschappijen onder druk zetten om de onderhandelingen over deals met de partijen snel af te kunnen ronden.

Dit zeggen anonieme bronnen tegen de New York Times. Apple is al lange tijd in gesprek met verschillende platenmaatschappijen. Het bedrijf wil met de organisaties deals sluiten om hun muziek op iRadio streaming beschikbaar te kunnen stellen aan gebruikers. De gesprekken verlopen tot nu toe echter niet soepel, wat de lancering van iRadio dreigt te vertragen.

Apple wil vertraging voorkomen en zet platenmaatschappijen daarom nu extra onder druk de onderhandelingen snel af te ronden. Het bedrijf zou al één deal hebben gesloten met Universal Music Group. Apple zou echter nog een andere deal moeten sluiten om de muziek van Universal daadwerkelijk te mogen verspreiden. Ook met Warner Music Group heeft het bedrijf volgens de bronnen al een overeenkomst gesloten. Het bedrijf is nog in gesprek met Sony Music Entertainment en Sony / ATV.

'Apple tekent deze week nog iRadio-contracten met Universal Music en Warner Music'

Toegevoegd op 13 april 2013

Apple staat op het punt definitief een deal te sluiten met de platenmaatschappijen Universal Music Group en Warner Music. Het bedrijf is dan ook hard op weg zijn streaming radiodienst klaar te maken voor de lancering.

Anonieme bronnen melden aan The Verge dat Apple mogelijk deze week al contracten tekent met beide platenmaatschappijen. Om dit mogelijk te maken ziet Apple af van een korting die het bedrijf eerder nog probeerde af te dwingen. Het bedrijf wil namelijk niet de tarieven die Pandora heeft afgesproken betalen, maar gaat hier nu alsnog mee akkoord.

Naast Universal Music Group en Warner Music is Apple ook in gesprek over een deal met Sony, eigenaar van de platenmaatschappijen Sony Music Entertainment en Sony / ATV. Deze gesprekken verlopen echter minder soepel dan die met de overige twee platenmaatschappijen.

Lees het volledige artikel voor meer informatie.

Deals met muziekmaatschappijen voor streaming radiodienst bijna rond

Toegevoegd op 6 april 2013

Apple sluit op korte termijn overeenkomsten met twee muziekmaatschappijen voor iRadio. De deals moeten de weg vrij maken voor de lancering van Apple's streaming radiodienst. Apple zou gunstigere deals hebben weten af te dwingen dan zijn concurrent Pandora.

Twee anonieme bronnen, die 'kennis over de onderhandelingen' hebben, melden aan CNET dat Apple op het punt staat een overeenkomst te tekenen met de platenmaatschappijen Warner Music en Universal Music Group. Apple zou in deze overeenkomst afspreken de muziek van de partijen via iRadio aan gebruikers beschikbaar te stellen. Ook platenmaatschappijen kunnen aan de deal verdienen. Apple zou gebruikers namelijk de mogelijkheid willen bieden het nummer dat zij via iRadio luisteren direct aan te schaffen in de iTunes Store.

Apple zou de dienst in iTunes verwerken, wat betekent dat gebruikers iRadio via deze app kunnen gebruiken. De dienst wordt naar verwachting beschikbaar voor zowel de Mac, iPhone, iPad als iPod touch.

Lees het volledige artikel voor meer informatie.

‘Ruzie over geld vertraagt Apple’s streaming muziekdienst’

Toegevoegd op 9 maart 2013

Apple’s nieuwe streaming muziekdienst is vertraagd. Het bedrijf kan het niet eens worden met platenmaatschappijen over de prijs die Apple moet betalen om muziek via zijn streaming muziekdienst aan te kunnen bieden. De platenmaatschappijen vinden dat Apple een te laag tarief wil betalen en gaan dan ook niet akkoord met het voorstel van het bedrijf.

Anonieme bronnen zeggen tegen de New York Post dat Apple slechts 6 dollarcent wil betalen om 100 nummers als streaming muziek beschikbaar te kunnen stellen aan gebruikers. Dit is slechts de helft van het tarief dat Pandora heeft afgesproken. Pandora betaalt 12 dollarcent per 100 nummers. Spotify heeft met 35 dollarcent per 100 nummers een minder gunstige deal gesloten.

'Apple lanceert dit jaar een eigen radiodienst'

Toegevoegd op 4 januari 2013

Apple lanceert nog dit jaar zijn eigen streaming radiodienst. De dienst gaat gebruikers muziek aanbieden op basis van hun eigen muziekvoorkeuren. iRadio moet de concurrentie aangaan met Pandora Internet Radio.

Dit voorspelt Richard Greenfield, analist van BTIG Research, op de website Investors.com. Apple zou iRadio-gebruikers vragen de muzieknummers die zij beluisteren te beoordelen. Deze beoordelingen stellen iRadio in staat informatie over de muziekvoorkeuren van gebruikers te verzamelen. Hoe meer beoordelingen een gebruiker invult, hoe beter iRadio zijn of haar muziekvoorkeuren dus leert kennen.

Greenfield durft niet met zekerheid te zeggen of gebruikers zullen moeten betalen om iRadio te kunnen gebruiken. De analist verwacht dat Apple met de streaming radiodienst vooral de verkoop van muzieknummers en albums via iTunes wil stimuleren. Waarschijnlijk biedt Apple dan ook de mogelijkheid direct vanuit iRadio aankopen te doen in de iTunes Store. Daarnaast zou Apple ook deals hebben gesloten met de ticketverkopers Live Nation en Ticketmaster. Ook via deze weg kan Apple dus geld verdienen aan de dienst.

Lees het volledige artikel voor meer informatie.

Apple werkt aan streaming radiodienst

Toegevoegd op 7 september 2012

Apple wil de concurrentie aangaan met de populaire muziekdienst Pandora. Het bedrijf werkt aan een eigen streaming muziekdienst die geschikt wordt voor alle Apple-producten. De dienst wordt naar verwachting als een app beschikbaar gesteld.

Dit melden de Wall Street Journal en de New York Times op basis van anonieme bronnen. Het lijkt erop dat Apple een met Pandora vergelijkbare werkwijze gaat hanteren. Zo zou het bedrijf klanten muziek willen aanbieden op basis van hun voorkeuren. Het is niet duidelijk hoe Apple dit systeem precies wil vormgeven. Pandora gebruikt het muzieknummer dat gebruikers zelf aanzetten als basis om nieuwe muziek te kunnen selecteren en aanbieden.

Zonder inkomsten is een product voor Apple niet direct interessant. Apple zou daarom via advertenties inkomsten willen genereren met iRadio. Bedrijven zouden tegen betaling reclamespotjes kunnen uitzenden tussen de verschillende muzieknummers die gebruikers luisteren. Dit lijkt op de werkwijze van Spotify. Het is nog onduidelijk of gebruikers voor iRadio zullen moeten betalen.

Lees het volledige artikel voor meer informatie.

0 Reacties op: iRadio: het laatste nieuws

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.