Is de iPad zakelijk werkelijk een succes?

Door: | 09 augustus 2012 12:08

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

De Amerikaanse stad Minneapolis sneed zich met een op de iPad gericht BYOD-programma lelijk in de vingers. De CIO van de stad weigert van een mislukking te spreken.

CIO Otto Doll van het Amerikaanse Minneapolis besloot in januari een groot deel van zijn 3600 aan de pc-gekluisterde medewerkers onder het mom van BYOD (tegen betaling) een iPad te verstrekken. Zes maanden later zijn er slechts 170 iPads in gebruik. (Met bijna 400.000 inwoners is de stad iets kleiner dan Den Haag, maar groter dan Utrecht, red.)

“Het is verrassend te noemen dat niet meer mensen met het programma meedoen”, zegt Doll. “Ik had verwacht dat de vraag groter zou zijn en dat er bij de start al zo’n 400 tot 500 iPads besteld zouden worden.”

Is het gerechtvaardigd om in dit geval te concluderen dat de iPad als zakelijk apparaat overhyped is?

De iPad voegt iets toe, maar vervangt niets

Het gebruik van de iPad binnen de bedrijfsmuren kent de nodige obstakels. Apple en media hypen de belofte van het apparaat en creëren daarmee wellicht onrealistische verwachtingen. De iPad is in veel gevallen een slechte vervanger voor de zakelijke laptop. Het is voor organisaties, vooral voor door overheidsgeld betaalde steden als Minneapolis, kostbaar om nieuwe computers te kopen die bestaande machines niet kunnen vervangen.

Ondanks de teleurstellende animo, weigert Doll de iPad de rug toe te keren. De keuze voor consumententechnologie zal zich op termijn terugbetalen, zegt de CIO. “We moeten nog een hele puzzel invullen voordat dit echt gaat werken, maar we komen langzaam in de buurt.”

Bij iedere verklaring over de kwartaalcijfers, geeft Apple hoog op over de iPad in zakelijke omgevingen. 94 procent van alle Fortune 500-bedrijven staat de iPad toe of heeft ermee geëxperimenteerd. CEO Tim Cook zegt dat hij nog nooit een apparaat zo snel zakelijk geaccepteerd heeft zien worden.

20 procent iPad-bezitters gebruikt tablet op werk

De derde generatie iPad die eerder dit jaar uitkwam, is een regelrechte hit. Daarnaast gebruikt één op de vijf kopers van een ‘iPad 3’ het apparaat voor zakelijke doeleinden.

Sinds de introductie van de tablet tweeënhalfjaar geleden zijn er 85 miljoen stuks verkocht. Apple behaalt daarmee een marktaandeel van 70 procent, zo claimt onderzoeksbureau IDC.

Ondanks deze indrukwekkende cijfers, heeft de iPad nog een lange weg te gaan, weet ook Doll.

“Er is een beeld ontstaan dat iedereen, tot aan bejaarden toe, een iPad heeft. Dat is gewoon niet waar”, zegt hij. “In werkelijkheid is het een klein percentage van de huishoudens van onze werknemers.”

Doll kan niet zeggen hoeveel gemeenteambtenaren privé een iPad bezitten, maar hij weet wel dat slechts een klein aantal hun persoonlijke iPad aan het zakelijke netwerk heeft gekoppeld. Van de 170 iPads in gebruik in Minneapolis valt ongeveer de helft onder het BYOD-programma van de stad.

iPad blijkt voor ambtenaren veel te duur

Doll dacht dat veel personeelsleden hun iPad graag naar werk zou meenemen. Er was een probleem qua gebruiksgemak ontstaan met door de stad verstrekte pc’s en zelf meegebrachte smartphones, die niet op het netwerk mogen. Het toestaan en verstrekken van iPads onder een BYOD-programma zou dit probleem oplossen. Maar van de medewerkers die geen iPad krijgen, wil niet iedereen zelf vier- tot achthonderd dollar besteden aan een iPad.