Is dit het beroerdst geschreven Apple phishing mailtje ooit?

Door: | 13 mei 2013 08:05

Apple

Wie veel gebruik maakt van e-mail, drukt al automatisch op delete als een bank je gegevens wil, of Apple vraagt om je ID. De mailtjes zijn vaak slecht geschreven, niet persoonlijk; meestal zie je wel dat iets niet klopt.

Maar soms maken de mensen die weten dat het kennelijk loont om phishing mails te versturen (mailtjes die je vragen naar een website te gaan om je accountgegevens in te voeren of te wijzigen, internetfraude dus) het wel heel erg bont.

De beperkte hoeveelheid tijd en aandacht die er aan het bericht wordt besteed, is dan zo minimaal dat de scoringskans wel zéér richting 0 procent zou moeten gaan, zou je zeggen.

Kijk maar eens naar onderstaande e-mail die we gisteren in de redactie-inbox ontvingen. We zijn natuurlijk wel heel wat gewend, maar dit is toch wel ernstig. Is dit het beroerdst geschreven Apple phishing mailtje ooit?

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; en roepen er andermaal toe op: ga nooit op de verzoeken in die je via de mail vragen je accountgegevens, gebruikersnaam of wachtwoord in te voeren of te wijzigen. Ook niet, als ze zoals in het mailtje hierboven, van Apple lijken te komen. Als je het niet vertrouwt, dan is er vaak iets mis.

In een phishing-bericht vind je vaak de volgende elementen:

[list type="bullets"]De mail is niet aan de klant persoonlijk gericht maar begint met een algemene opening als "geachte klant".

De mail bevat taal- en stijlfouten.

Er wordt gesuggereerd dat het account "geverifieerd" moet worden met de inloggegevens van de klant.

Er wordt gedreigd met gevolgen als niet onmiddellijk gehoor gegeven wordt aan de mail.

De link waarnaar wordt verwezen bevat subtiele verschillen met de originele link, zoals een andere extensie of andere schrijfwijze.[/list]

Bron: Wikipedia.