iTV/Apple TV: Het laatste nieuws

Door: redactie-computertotaal | 27 juni 2013 11:09

Nieuws

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4
  5. pagina 5

Eerste "Smart-TV's" in productie

Toegevoegd op 28 mei 2012

Naar verluidt is Apple reeds van start gegaan met de productie van enkele testexemplaren van de langverwachte televisiesets die het eind 2012 op de markt zou kunnen brengen. De productie hiervan zou plaatsvinden in Azië.

Het nieuws werd eerder vandaag bevestigd door "welgeplaatste bronnen", aan het China Business News. Volgens hen zou de testproductie doorgaan in één van de Foxconn-fabrieken in Shenzhen (China), waar wel meer prototypes van toekomende Apple-producten in kleine hoeveelheden van de band rollen.

Dit nieuwtje is op zijn zachtst gezegd merkwaardig, gezien de recente persuitlatingen van Foxconn-CEO Terry Gou. De bedrijfsleider gaf eerst aan dat diens bedrijf zich voorbereidde op de productie van een Apple-televisie, om enkele dagen later die woorden weer in te slikken.

Sinds de beruchte uitspraak van wijlen Jobs in zijn biografie (zie hierboven), is de "connected" televisieset van Apple al maandenlang lijdend voorwerp van wereldwijde speculatie.

"Troef van iTV zou draagbaarheid kunnen zijn"

Toegevoegd op 26 mei 2012

James McQuivey van het Amerikaanse marketingbedrijf Forrester heeft op zijn blog zijn licht laten schijnen over het fenomeen iTV. Wat McQuivey presenteert is in eerste instantie een heldere analyse van de Apple TV, om vervolgens te gissen naar de troeven van de televisie die Apple volgens sommige bronnen eind dit jaar nog op de markt zou brengen.

McQuivey stelt dat het uitblijven van de marktpenetratie van de televisiemarkt door Apple niet zozeer te wijten is aan de Amerikaanse elektronicagigant, maar eerder aan de markt zelf. Zo zijn op de eerste plaats de media-inhouden in handen van de diverse providers, die hun grip op de markt koste wat kost niet willen verliezen aan het bedrijf van wijlen Steve Jobs.

Mocht Apple die uitzendrechten dan al in handen krijgen, dan zal de introductie van een nieuw televisiedesign op zich vermoedelijk niet vernieuwend genoeg zijn voor de klant om deze de iTV ook te doen kopen. Als Apple trouw blijft aan haar bedrijfswaarden - lees: revolutionaire producten aan een bovengemiddelde prijs aan de man brengen - zal het dus met iets anders, iets verrassends uit de hoek moeten komen.

Verdergaan doet McQuivey met goede raad voor Apple, raad die hij naar eigen zeggen al meer dan een jaar achter gesloten deuren aan zijn cliënten verkondigt: "Apple zou de eerste non-TV TV moeten verkopen. In plaats van de consument te overtuigen een product te kopen dat een gelijkaardig product vervangt, zou Apple de miljoenen Apple-fans moeten overtuigen dat ze een nieuw scherm nodig hebben in hun leven. Noem het de 'iHub' (Hub betekent 'middelpunt', red.), een 32-inch scherm met bewegings-, spraak- en iPad-controle die aan de muur bevestigd kan worden op eender welke plaats waar het gezin samenkomt om te praten, te plannen of te eten. Als dan nog de app-ontwikkelaars overtuigd kunnen worden om producten te creëren die werkelijk als het middelpunt van het gezin fungeren - ik denk aan gedeelde kalenders, mogelijkheden om foto's en video's te bekijken, met FaceTime om te videochatten met oma -, dan zou de televisie van Apple een succes kunnen worden, en op lange termijn zelfs definitief de breedbeeldtelevisie van nu naar de vergeethoek kunnen verwijzen."

Ten slotte merkt de analist nog op dat zijn beeld van de 'iHub' alle troeven van Apple bevat: haar brede basis van supergeëngageerde klanten, haar groep hongerige ontwikkelaars, haar eigenschap om onze geesten open te stellen voor de mogelijkheden van het post-PC-tijdperk, en haar ongeëvenaarde kunst om ons dingen aan te leren waarvan we niet wisten dat we ze nodig hadden. James McQuivey rekent op een revolutie, en rekent daarvoor op Apple.

iTV zou uitgaven van Amerikaans gezin aan Apple-producten verdubbelen

Toegevoegd op 19 mei 2012

Gisteren publiceerde Katy Huberty en Morgan Stanley een rapport, gericht aan de investeerders van Apple, waarin het koopgedrag van een Amerikaans gezin ten opzichte van Apple-producten werd blootgelegd. Hieruit bleek dat de uitgaven nogmaals zouden verdubbelen, mocht Apple zich wagen op de televisiemarkt.

In 2007 gaf het gemiddeld Amerikaans gezin nog $150 uit per jaar uit aan Apple-producten. Toen de originele iPhone gelanceerd werd, zagen waarnemers al een verdubbeling van dit cijfer. In 2013 verwacht men dat het gemiddeld Amerikaans gezin, onder impuls van de iPad-hype, voor $635 zal spenderen aan Apple-producten.

Volgens Huberty zal ieder Amerikaans gezin dat over een jaarinkomen beschikt van minstens 10.000 dollar, voor $888 aankopen doen ten gunste van Apple. Wederom, een verdubbeling ten opzichte van 2011. En dit terwijl de niet-Amerikaanse bevolking "slechts" voor $113 uitgeeft aan Apple-artikelen. Indien ieder niet-Amerikaans gezin dat een jaarinkomen heeft van minimum 10.000 dollar, 36 procent meer zou uitgeven aan Apple-artikelen, zou in 2015 het Amerikaans gemiddelde bijgebeend worden.

Analist beweert dat iTV niet bestaat

Toegevoegd op 15 mei 2012

Tegenstrijdig met vele geruchten, publiceerde Pacific Crest analist Andy Hargreaves vandaag een tweetal argumenten tegen het vermoeden dat Apple een eigen HDTV zal lanceren. Ondanks Hargreaves waarschijnlijk op veel tegenstand kan rekenen, haalt hij toch een aantal goede punten aan.

Als eerste argumenteert de Pacific-Crest-analist dat Apple er niet in kan slagen content providers te voorzien voor de nieuwe iTV. Dit zou ook de reden zijn waarom de Google TV een niet erg succesvolle start kende. Waarom zou Apple niet de huidige Apple TV gewoonweg behouden indien het Amerikaanse elektronicabedrijf enkel wilt blijven samenwerken met internet streaming diensten zoals Netflix of Hulu?

Ten tweede zegt Andy Hargreaves dat Apple veel ruimte zal verliezen in hun bekende Apple Stores. Deze winkels staan momenteel op de eerste plaats in de top van de best verkopende shop per vierkante meter in de Verenigde Staten. Waarom zou Apple deze erg productieve verkoopruimtes willen opgeven voor 46-inch televisietoestellen?

Als laatste moeten we benadrukken dat het hele iTV-verhaal compleet gebaseerd is op geruchten. Geen enkele officiële instantie heeft ooit iets gepubliceerd over een aankomende televisie.

Bron: 9to5mac

Foxconn maakt zich klaar voor iTV [UPDATE]

Toegevoegd op 11 mei 2012

Volgens Terry Gou, hoofd van de omstreden Foxconn-fabrieken, maakt Foxconn zich klaar voor de productie van de nieuwe iTV. Dit zei de Taiwanese Gou tijdens zijn speech in het nieuwe hoofdkantoor van Foxconn in Shanghai.

Merkwaardig is dat Gou de naam "iTV" telkens weer gebruikte voor de nieuwe HDTV van Apple. Meerdere keren al werd deze benaming sterk betwist. Volgens analist Peter Misek van Jefferies & Company zou de naam "iPanel" veel beter bij het product passen, gezien Apple niet enkel mikt op een simpele televisie. Een andere reden waarom het nieuwe product niet "iTV" genoemd zou kunnen worden, wordt veroorzaakt door het feit dat de intellectuele rechten van de naam "iTV" bij het gelijknamige Britse televisienetwerk liggen.

Eerder dit jaar raakte bekend dat Foxconn voor 600 miljoen investeerde in de lcd-fabricage van het Japanse bedrijf Sharp. Daarnaast zou Foxconn's moederbedrijf Hon Hai nog eens 1,3 miljard dollar vrijmaken voor de aankoop van nieuwe apparatuur. Vandaar ging het vermoeden dat Sharp de televisieschermen voor de HDTV zou leveren. Dit werd vandaag bevestigd door de Foxconn-topman. De kans is groot dat de iTV zal uitgerust worden met Sharp's nieuwste IGZO-technologie (Indium Gallium Zinc Oxide). Hierdoor zouden televisieschermen voortaan dunner kunnen worden en beschikken over een hogere resolutie. Deze combinatie zou bovendien resulteren in een sterk verminderd stroomverbruik.

De geruchten dat de iTV zal bestaan uit een aluminium constructie met de Apple-features Siri en FaceTime aan boord, werden niet bevestigd door Terry Gou.

Bron: China Dialy

[UPDATE]

Toegevoegd op 14 mei 2012

Foxconn-oprichter Terry Gou maakte vandaag officieel bekend geen woord gelost te hebben over een nieuwe HDTV, geproduceerd door Apple. Hoewel zelfs het Engelstalige China Daily Gou letterlijk citeerde, stuurt Foxconn nu een bericht de wereld in dat hun beleid nooit uitleg geeft over aankomende producten.

Gisteren berichtte de wisselend betrouwbare site Digitimes nog dat Apple interesse heeft in de overname van Loewe. Ook dit bericht werd vandaag officieel ontkend.

Software-update voor Apple TV (5.0.1)

Toegevoegd op 11 mei 2012

Gisterenavond heeft Apple een update op de markt gebracht voor de software van de tweede en derde generatie Apple TV's. Vanaf nu kan je de previews van films en TV-shows ook in HD bekijken via de set-top box. Daarnaast draait de update hoofdzakelijk rond bug fixes.

Zo werden heel wat aanpassingen gedaan aan AirPlay opdat alle apps vanaf nu zonder problemen zouden samenwerken met de Apple TV. Apple maakte tevens de software van de Apple TV meer betrouwbaar voor thuisdeling. Ook zouden de login- en adresproblemen met Netflix in de toekomst onbestaande zijn. Apple sleutelde aan het algemene functioneren van de gehele software. Bijgevolg zullen gebruikers voortaan van een meer stabiele en betrouwbare Apple TV kunnen genieten .

Om de update te installeren, moet je via instellingen op de categorie 'algemeen' klikken. Onder deze categorie kan je de optie 'software-update' vinden. Dit is de enige manier om de Apple TV te updaten.

0 Reactie(s) op: iTV/Apple TV: Het laatste nieuws

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.