Zo kies je het beste abonnement voor je iPhone

Door: Maikel Dijkhuizen | 18 juli 2014 08:07

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Welk abonnement je het beste kunt kiezen, hangt er maar net vanaf op welke manier je de iPhone gebruikt. Er zijn veel factoren die een rol spelen. In dit artikel zetten we verschillende overwegingen op een rij.

Omdat een losse iPhone vrij prijzig is, kiezen de meeste mensen ervoor om het toestel samen met een abonnement aan te schaffen. Het voordeel hiervan is dat de telecomprovider de iPhone (gedeeltelijk) voorfinanciert, waardoor het niet nodig is om in één keer een zak geld op de toonbank te leggen. In feite spreid je de kosten voor de iPhone over twaalf of vierentwintig maanden. Lees ook: iPhone 5c of iPhone 5s, welke past bij jou?

Om tussen de wirwar aan abonnementen de voordeligste optie te vinden, is het belangrijk om je smartphone-gebruik in kaart te brengen. Zo voorkom je namelijk dat je onverwacht voor extra belminuten, sms'jes en dataverbruik betaalt. Niemand zit er ten slotte op te wachten dat er een gepeperde rekening op de deurmat valt. Bedenk daarom goed welk abonnement het beste bij je smartphone-gebruik past!

Zoek je een geschikt abonnement inclusief een iPhone? Vanwege het brede aanbod is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan!

Thuisblijvers

Gebruik je een smartphone voornamelijk thuis? Door je iPhone te verbinden met een wifi-netwerk (hier vind je 3 onmisbare tools voor je netwerk) kun je zoveel internetten als je maar wilt. Het beste kies je in dat geval een abonnement met een bescheiden databundel van pakweg 250 of 500 MB. Wanneer je sporadisch buiten je woning even het internet op gaat om bijvoorbeeld iets op te zoeken in een winkel, is dat geen enkel probleem. Ook WhatsApp gebruik je vanwege het lage verbruik prima met een beperkte databundel. Fijn is dat hierdoor de maandlasten lekker laag blijven, want de kosten voor een grote databundel zijn relatief hoog.

Ga daarnaast voor jezelf na hoe vaak je een beroep doet op de smartphone om iemand te bellen. Communiceer je buitenshuis vooral via WhatsApp en pak je thuis altijd de huistelefoon? Dan heb je nauwelijks belminuten nodig. Een sms-bundel laat je in dat geval zelfs helemaal links liggen! Bij de meeste telecomproviders stel je het abonnement helemaal zelf samen, zodat je maandlasten beheersbaar blijven. Neem maar eens een kijkje op de websites van T-mobile en Telfort. Bij een relatief goedkoop abonnement zijn de eenmalige kosten voor de iPhone wel hoger. De telecomprovider financiert dan namelijk niet het volledige bedrag voor.

Op de website van T-mobile geef je met een schuifregelaar aan welke databundel en hoeveel belminuten je wenst.

Vergeleken met T-mobile heb je bij KPN minder opties om het abonnement naar eigen inzicht aan te passen.

Geen abonnement

Wanneer je echt heel vaak thuis bent en al over een huistelefoon beschikt, kun je je afvragen of een abonnement überhaupt wel nodig is voor je iPhone. Zonder simkaart lukt het via een wifi-verbinding namelijk prima om op internet te surfen en met iedereen contact te onderhouden.

Een chatdienst als Facebook Messenger is gewoon beschikbaar en zelfs bellen is mogelijk via VoIP-diensten als FaceTime en Skype. In plaats van sms gebruik je bovendien de gratis berichtenservice iMessage om contact te leggen met andere iPhone-bezitters. Houd er wel rekening mee dat WhatsApp alleen werkt op iPhones met een simkaart. Wil je graag whatsappen en buitenshuis bereikbaar zijn zonder vaste maandlasten? In dat geval is een simkaart met prepaidtegoed misschien iets voor jou.

Simyo verkoopt prepaidkaarten voor iPhones waarmee je tegen aantrekkelijke tarieven kunt bellen.