KORT: Apple dient aanklacht in tegen webshop A.pl

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 11 september 2012 15:09

Apple

In het kort: Een nieuw doelwit van Apple in de patentenoorlog, PirateBay-oprichter Svartholm uitgezet naar Zweden, een vernieuwd YouTube op iOS 6 en aparte Windows 8-winkels.

Apple klaagt Poolse online supermarkt aan

Apple heeft een aanklacht ingediend bij het Poolse merkrechtbureau tegen online supermarkt A.pl. Het bedrijf wordt beschuldigd van het misbruik van Apple's logo. Ook zou de boodschappenwebsite hebben meegelift op het succes van Apple om zo meer klanten aan zich te binden. Iets wat een Duits kindercafé eerder is overkomen.

Een woordvoerder van het merkenbureau laat Reuters weten dat er volgens Apple niet alleen van de naam maar ook van de reputatie van de Mac-maker misbruik is gemaakt. De baas van A.pl noemt de beschuldigingen “bespottelijk."

De supermarkt gebruikt momenteel zelf een eigen logo, maar TheNextWeb heeft nog een mirror van het logo van Fresh24.pl, het onderdeel van A.pl waar het blijkbaar om draait. Ondertussen heeft ook PLUS in Nederland overduidelijke Apple-reclame gemaakt in een lokale krant.

PirateBay-oprichter op vlucht naar Zweden gezet

De onlangs in Cambodja gearresteerde PirateBay-oprichter Gottfrid Svartholm is gedwongen op het vliegtuig via Bangkok naar zijn thuisland Zweden gezet, schrijft The Guardian. Omdat Cambodja en Zweden geen uitleveringsverdrag hebben, hebben de autoriteiten Svartholm naar verluidt het land uitgezet omdat zijn visum zou zijn verlopen.

De Zweed moet sowieso nog een jaar gevangenisstraf uitzitten en een boete betalen vanwege zijn rol bij de PirateBay. Daarnaast draait de geruchtenmolen flink door. Zo wordt Svartholm ook in verband gebracht met hoster PRQ van WikiLeaks en het hacken van het Zweedse IT-bedrijf Logica waarbij belastinggegevens zouden zijn gestolen.

YouTube bouwt nieuwe app voor iOS 6

In de aanloop naar het aanstaande afscheid als standaard applicatie op iOS 6, introduceert YouTube een nieuwe mobiele variant voor iPhone en iPad. De standalone heeft daarom direct een grote beurt gekregen van Google. Zo is een nieuwe zoekfunctie toegevoegd, alsmede meer mogelijkheden om video's direct te delen en een standaard menu waarop geabonneerde kanalen kunnen worden beheerd. YouTube heeft zijn weg naar de Apple Store inmiddels gevonden en is via iTunes beschikbaar.

Microsoft verkoopt Surface in tijdelijke vakantiewinkels

Microsoft kiest voor een bijzondere strategie bij zijn debuut op de hardwaremarkt. De aankomende Surface-tablet wordt tijdens de komende herfstvakantie in de Verenigde Staten en Canada gepromoot met 32 zogenaamde 'pop-up' winkels. Deze tijdelijke fysieke winkels gaan naast de Surface ook andere Windows 8-gerelateerde producten verkopen.

Het fenomeen pop-up winkels wordt doorgaans in de modewereld gebruikt. Een analist noemt in een reactie tegenover Webwereld zustersite Computerwereld het idee van Microsoft “vooruitstrevend", al twijfelt hij aan de klantenservice die de Windows-maker kan leveren in dit type winkels.