KORT: Google koopt reisgidsenuitgeverij

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 14 augustus 2012 12:08

Apple

In het kort: Google verrast met het overnemen van de Frommer's reisgidsen, een vermeende maskerade van Nokia in het buitenland en problemen voor Google Maps.

Google verrast met overname van reisgidsen

Google lijkt opnieuw plannen te hebben voor het zelf beschikbaar stellen van content. De zoekgigant neemt het in Amerika goed bekende reisgidsenmerk Frommer's over van uitgeverij John Wiley & Sons. Volgens bronnen van The New York Times gaat er een bedrag van 23 miljoen dollar - een schijntje voor Google - gepaard met de overname van de content-rijke uitgeverij.

Die krant mijmert verder over de mogelijke transformatie van Google naar een volwaardig mediabedrijf. In 2010 sprak huidig voorzitter Eric Schmidt in een interview nog van het “neutrale platform voor content en applicaties" dat Google beoogde te blijven.

'Nokia verbloemt dumbphones als smartphones'

BGR komt met een verhaal over een vermeende maskerade van Nokia in Azië en Afrika. De Asha-lijn, die bedoeld is voor opkomende markten, wordt volgens de techsite op een sluwe wijze aangeprezen als smartphone. Dat gebeurde onder meer in de Aziatische kranten The Philippine Star en de The Sun Daily. BGR spreekt zelfs van een doelbewust vervalste strategie.

Maskerade of niet, het levert Nokia succes op. Zo was het Asha 305-model volgens BGR al voor zijn officiële debuut uitverkocht. Daarnaast is het aandeel van de Finse mobieltjesmaker de afgelopen twee weken opgekrabbeld. Nokia zei het al eerder, de 'dumbphone' is niet dood.

Google Maps verliest marktaandeel in China

Nog even terug naar Google. Ditmaal op de Chinese markt. Daar wordt Google Maps momenteel voorbijgestreefd door de mobiele kaartenapplicatie van de Chinese zoekmachine Baidu, zo weet The Register te melden. Terwijl marktleider Autonavi zijn positie blijft versterken, daalt Google stap voor stap af in China.

Baidu Maps marktaandeel steeg sterk in het tweede kwartaal van 2012 van 13.6 naar 17.3 procent, ten koste van Google dat Baidu nipt voor blijft met 17.5 procent. Als oorzaak worden problemen van lokale gebruikers bij het updaten van Google Maps genoemd, alsmede het aanstaande vaarwel van de kaartenapplicatie op Apples nieuwe iOS 6.