Kun je straks nog je MacBook repareren?

© PXimport

Kun je straks nog je MacBook repareren?

Geplaatst: 5 oktober 2018 - 06:58

Aangepast: 16 november 2022 - 09:26

Joris Peterse

Wanneer defecte onderdelen van een MacBook Pro of iMac Pro vervangen worden, wordt dit waargenomen door Apple software en een ingebouwd chipje (T2-chip). De Mac werkt vervolgens alleen nog maar nadat een geautoriseerde reparateur de diagnostische software Apple Service Toolkit 2 draait. Kun je straks nog je MacBook repareren?

De Macbook Pro’s en iMac Pro’s worden softwarematig op slot gezet na het vervangen van onderdelen, zoals het scherm, moederbord, geheugen, toetsenbord en touchpad. Vervolgens kan alleen een Apple-mederwerker of een geautoriseerde reparateur de Mac van het slot halen, door het onbeschikbare diagnostische programma Apple Service Toolkit 2 uit te voeren. Dit ontdekte de Amerikaanse techsite Motherboard.

Dit houdt in dat je zelf je eigen MacBook en iMac niet kunt repareren. Ook veel reparateurs worden buiten spel gezet. De software en de T2-chip die de Mac’s op slot zetten zijn op dit moment alleen nog aanwezig op de 2018-uitvoeringen van de MacBook Pro en iMac Pro.

Barrières

Apple heeft nog niet gereageerd op de onthullingen, maar het bedrijf zal claimen dat deze barrières worden opgeworpen om er zeker van te zijn dat reparaties goed worden uitgevoerd en de gebruikservaring optimaal blijft omdat er alleen componenten van Apple zelf worden gebruikt bij de reparatie.

Het is niet de eerste keer dat Apple zoiets doet. Zo werkte in de zomer van 2016 na een update veel iPhones niet meer waarvan het scherm was vervangen. Alleen een foutmelding verscheen: Error 53. Volgens Apple werd dit gedaan uit veiligheidsoverwegingen, omdat een schermreparatie de veilige werking van de vingerafdrukscanner (Touch ID) niet meer kon garanderen.

Ondanks dat de marketingafdeling er een mooi marketingverhaal omheen spint, is het onderdeel van een groter probleem. Apple, gevolgd door andere techbedrijven maken het zo moeilijk mogelijk om reparaties en upgrades uit te voeren. Onderdelen worden zoveel mogelijk vastgelijmd en gesoldeerd, nieuwe schroefkopjes worden bedacht, reparatiehandleidingen worden als bedrijfsgeheim achter gehouden en de apparaten worden onnodig ingewikkeld ontworpen. Bijvoorbeeld het Butterfly-keyboard op MacBooks. Wanneer deze defect raakt, moet de hele metalen behuizing losgemaakt worden. Voor de eerste generatie Butterfly-toetsenborden was een broodkruimel al voldoende voor een defecte toets.

Dat Apple met de T2-chip en software reparateurs opnieuw dwars zit is dus geen verrassing te noemen.

-

Waarom?

Dat Apple met de T2-chip en software reparateurs opnieuw dwars zit is dus geen verrassing te noemen. Het levert ontzettend veel geld op: in onderdelen, licentie-geld om reparateurs geautoriseerd te noemen, reparatie-inkomsten zelf, Apple Care-garantie en de Apple-apparaten worden sneller vervangen door nieuwe Apple-apparaten.

Natuurlijk krijgt Apple al jaren kritiek. Van gebruikers, politiek, consumentenorganisaties, winkels en reparateurs, met als argument dat je als bezitter van een product zelf moet mogen bepalen hoe en waar een product gerepareerd mag worden. Ook staat het bemoeilijken van reparaties nogal haaks op Apple’s marketingclaims een ‘groen’ bedrijf te zijn. Reparatierecht-wetgeving wordt door een krachtige lobby tegengewerkt. Gelukkig zijn er Europese initiatieven.

Kun je straks nog je MacBook repareren?-18707444

© PXimport

Wat kun je doen?

Als gebruiker sta je buitenspel als het op reparaties aan komt. Heb je een defecte MacBook Pro (2018) of iMac (2018), dan zit er weinig anders op dan een dure reparatie bij Apple zelf of een geautoriseerde reparateur. Vooralsnog zit er weinig anders op dan politiek je stem te laten horen of bij consumentenorganisaties. Ook kun je met je portemonnee je stem laten horen, door een oudere MacBook te kiezen (het liefst zonder Butterfly-toetsenbord natuurlijk) of apparatuur van een ander merk te kopen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000