Microsoft adviseert blokkeren iOS 6.1

Door: Jasper Bakker | 13 februari 2013 12:02

Apple

Microsoft geeft beheerders tips tegen de Exchange-overlast die iOS 6.1 veroorzaakt. Laat gebruikers de agendafunctie niet gebruiken, of blokkeer dan wel knijp iOS 6.1-apparaten af.

iPhones en iPads zorgen sinds iOS versie 6.1 voor een overbelasting op Microsofts mail- en agendaserver Exchange. De door Apple snel uitgebrachte iOS-update 6.1.1 pakt een ander probleem aan maar lost dit probleem niet op. Microsoft biedt drie oplossingen voor het overspoeld raken van Exchange door uitdijende logbestanden, hoog processorgebruik en vollopend geheugen.

Advies met handwerk

Bedrijven zijn in de praktijk al overgegaan tot het blokkeren van Apple-apparaten met iOS 6.1. Microsoft draagt dat in zijn supportdocument ook als optie aan, zij het pas als derde methode om deze 'kwestie' te omzeilen.

Het eerste advies van Microsoft is om de relatie tussen Exchange en het bewuste apparaat te verwijderen en opnieuw aan te maken. Dit betekent het wissen en opnieuw instellen van het Exchange-account. Deze handeling moet gebeuren op de iPhone of iPad in kwestie, met daar tussenin nog een beheerdersactie op de Exchange-server.

Daarmee is het probleem echter nog niet opgelost. Zodra opnieuw aangesloten iOS 6.1-gebruikers hun mail en agenda synchroniseren, kan de overbelasting gewoon weer optreden. "Adviseer gebruikers om geen agenda-items te verwerken op het apparaat", sluit Microsoft methode één af.

Advies met foutmelding

De tweede methode is het instellen van een specifieke regel op de Exchange-server om apparaten met iOS 6.1 te identificeren en vervolgens hun verbinding af te knijpen. Deze throttling policy biedt ook geen volledig soelaas én kan eindgebruikers de foutmelding opleveren dat ze geen mail kunnen ontvangen.

De afknijpmaatregel "vermindert het effect van de kwestie op de server resources", meldt Microsoft. "Gebruikers die de foutmelding krijgen, moeten hun apparaten onmiddelijk herstarten en stoppen met het verder verwerken van agenda-items."

Definitieve oplossing

De derde methode die de softwareleverancier aandraagt, biedt de meest definitieve oplossing om overbelasting van Exchange-servers tegen te gaan. Dit is het volledig buitensluiten van iOS 6.1-apparaten door een blokkade in te stellen op de server.

iPhone- en iPad-gebruikers die hun apparaat hebben ge-updatet naar de nieuwste iOS-versie hebben daardoor geen toegang meer tot hun mail of agenda. Tenminste niet direct vanuit de apps op dat mobiele apparaat; Exchange-toegang via een webinterface is nog wel mogelijk.