Microsoft moet bereid zijn te stunten

Door: | 19 juli 2012 10:07

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Toen HP eerder dit jaar zijn TouchPad de nek omdraaide, gingen de op WebOS gebaseerde tablets in recordtempo voor dumpprijzen over de toonbank.

Er zijn veel redenen te bedenken waarom de TouchPad mislukte, maar het succes van een sterke afprijzing suggereert dat een lage prijs werkt. Microsoft zou deze strategie voor de verkoop van zijn Surface moeten omarmen. Analist Trip Chowdhry suggereert zelfs dat Microsoft de Surface gratis moet weggeven.

De traditionele aanpak van het smijten met honderden miljoenen euro's marketingbudget werkt niet langer, zegt de analist. Zijn advies: "Gebruik dat geld om Surface-tablets weg te geven aan ontwikkelaars, studenten en consumenten, zodat zij de hype kunnen ontketenen."

Het is geen nieuws dat Microsoft middenin een crisis verkeert nu de wereld zich steeds verder verplaatst van het desktopgecentreerde model en dat IT steeds verder verconsumenteert. Hoewel tegenstanders van Microsoft het bedrijf al jaren de afgrond inpraten, is topman Steve Ballmer niet van plan zijn bedrijf de verdoemenis in te helpen.

Ballmer breekt met alle ongeschreven regels, zoals het vertrouwen op traditionele pc-bouwers om Windows 8 populair te krijgen. Ook heeft hij de bezem gehaald door de gebruiksomgeving door met Windows 8 een geheel nieuwe UI te introduceren - het werd ook tijd. Ik weet niet of de Surface en Windows 8 een succes worden, maar ik weet wel dat als Microsoft niet deze weg was ingeslagen, het bedrijf langzaam in de vergetelheid zou raken. Laten we daarom hopen dat Ballmer nog meer heilige huisjes omver gaat schoppen.

Schudt de Surface pc-fabrikanten wakker?

Welke pc-bouwer heeft afgelopen tien jaar de meest radicale verandering doorgevoerd? Het voor de hand liggende antwoord is IBM, dat zijn gehele pc-tak aan Lenovo verkocht. In feite is dit een heel treurige constatering.

Microsoft, Intel en de hardwaremakers hebben de voorbije decennia geweldige machines gebouwd. Daarmee werd de droom van Microsoft-oprichter Bill Gates verwezenlijkt, namelijk dat de pc op ieder bureau een plek zou veroveren. Maar om geweldig te blijven, moeten branches innoveren en in beweging blijven. In de pc-branche is dit niet gebeurd.

Neem bijvoorbeeld de laptop op mijn bureau, een Lenovo ThinkPad X220. Het is de beste pc die ik ooit gehad heb, maar op veel punten verschilt het apparaat nauwelijks van de computer die ik tien jaar geleden bezat. Natuurlijk is 'ie lichter, sneller en slimmer, maar dit zijn slechts incrementele veranderingen.

Vergelijk dat innovatietempo met de smartphonemarkt. Nog niet zoveel jaar geleden droeg ik een telefoon bij me ter grootte van een flink zeepblok, waarmee ik kon bellen en waarop ik de tijd kon aflezen. Dat was het wel ongeveer. Nu gebruik ik een iPhone, een tool op zakformaat die dezelfde kracht biedt als menig desktopcomputer.

Waar is het bij de pc misgegaan? De pc-makers lieten innovatie over aan Microsoft en Intel. Het was een beslissing waardoor de Windows PC jaren het dominante computerplatform kon blijven omdat ze iedere Windows-machine compatibel met de ander is, waardoor het veilig is dit systeem te handhaven. Halverwege de jaren '90 vertelde een Dell-bestuurder mij dat het onderzoeksbudget van het bedrijf exact nul dollar bedroeg; de werkelijke platformontwikkeling werd aan Microsoft en Intel overgelaten. Dell specialiseerde zich in productie en later optimalisatie van de toeleveringsketen.

Maar dat werkt tegenwoordig niet meer. Het verkopen van de Surface als Microsoft-gelabelde hardware is meer dan een 'f*ck you' richting de pc-makers. Het is een ferme stoot in hun maag en een harde boodschap dat ze moeten innoveren om zaken te blijven kunnen doen met Microsoft.