Move The Turtle, programmeren voor kids op de iPad

Door: Ronald Smit | 02 oktober 2020 09:30

Move The Turtle, programmeren voor kids op de iPad
How To

Move The Turtle is een app die vooral op een tablet goed tot z’n recht komt. Programmeren voor kids op de iPad, in een eenvoudige en leuke vorm.

Mocht het concept van Move The Turtle(officiële homepage alhier)je in de verte bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. In het verleden – jaren tachtig vorige eeuw – was er op veel homecomputers namelijk een andere educatieve programmeertaal in omloop: Logo (overigens al in 1967 uitgebracht!). Logo maakte echter gebruik van handgetikte code, zoals gebruikelijk in die dagen. Het idee was dat je hier middels je code een – sterk gestileerde – schildpad aanstuurde. Je kon op die manier mooie tekeningen maken, bijvoorbeeld. En dat zonder diepgravende kennis over machinecode, die voor dat soort klussen nogal eens nodig was. Zelf (weer) eens proberen? Check dan deze pagina. Move The Turtle voor iOS/iPadOS is feitelijk een upgrade naar 2020, waarbij gebruik gemaakt wordt van codeblokken. Dat trucje kennen we bijvoorbeeld ook van het populaire Scratch (de officiële opvolger van Logo). Waar overigens voor iOS/iPadsOS óók een speciale versie voor de allerjongsten beschikbaar is met de naam Scratch Jr. Al dit soort programmeer-apps komen trouwens het best tot hun recht op het grotere scherm van de iPad.

Zo ging dat vroeger met Logo, hier in PC-uitvoering.
Zo ging dat vroeger met Logo, hier in PC-uitvoering.

Spelenderwijs leren

Move The Turtle is een alleraardigste educatieve programmeertaal. Start de app en tik in het hoofdscherm op Play. Je belandt dan in een soort spelmodus waarin je spelenderwijs leert programmeren met de app. Door het afronden van een level ontsluit je hogere niveaus enzovoort. Het eerste level is simpel: probeer een diamant te pakken met de – in deze tijd gelukkig wél echt ogende – schildpad. Daarvoor moet je een move-commando toevoegen via de plus-knop in de programmalijst links.

Vervolgens kun je de afstand die het Move-commando moet overbruggen middels een schuifregelaar instellen. Alles wordt keurig uitgelegd, de gebruiker wordt dus echt bij het handje genomen. Om je – nu nog extreem simpele – programma uit te voeren klik je op Play. Net als bij dat al eerder genoemde Logo kun je de schildpad z’n sporen laten tekenen (standaardgedrag). De lijnkleur kan aangepast worden met een daarvoor bedoeld commandoblok, maar ook pen up en pen down zijn beschikbaar.

Gaandeweg worden steeds meer mogelijkheden ontsloten. Repeat-procedures, bijvoorbeeld. Waarmee natuurlijk al snel meer complexe graphics zijn te ontsluiten. Je kunt je programma’s – ook tijdens de game – opslaan zodat je ze later weer in je eigen programma kunt (her)gebruiken. Zo’n programmastukje heet een procedure die je later weer kunt aanroepen. Op die manier bouw je dus je eigen libraries!

Die allereerste les is qua moeilijkheidsgraad wel te overzien.
Die allereerste les is qua moeilijkheidsgraad wel te overzien.

Voorbeelden

Heb je de introductielessen doorlopen en wil je zelf aan de slag, dan kan dat vanzelfsprekend. Klik op Menu linksboven in beeld. Het is aardig om eerst eens naar de demo-programma’s te kijken. Daar zitten alleraardigste dingen tussen en bovendien leer je natuurlijk van de al voorgebakken code in die demo’s (onder Projects). Voor de gevorderden vinden we zelfs demo’s waarmee fractals getekend worden, als is dat voor de allerjongsten wellicht een brug te ver. Bekijk ze middels een klik en dan View. Gelukkig zijn er ook veel simpeler demo’s zoals het tekenen van een cirkel. Omdat Move The Turtle geen native opdracht voor het tekenen van zo’n cirkel kent, moet er even nagedacht worden. De oplossing is simpelweg de schildpad een klein stukje vooruit te bewegen, een paar graden te draaien, weer te bewegen enzovoort. Hoeveel vooruit en hoeveel draaien? Dat is weer een leuk wiskundevraagstukje! De democode verklapt het alvast een beetje.

En oh ja: als je de waarde 10 (de draaihoek) verandert in het vraagteken ? (wat staat voor random waarden) verandert, krijg je gegarandeerd een creatieve chaos als eindresultaat. Altijd lollig. Oh ja: mocht je een programma wel erg traag vinden draaien, dan vind je rechtsonder het schoolbord (het speelveld van de schildpad) drie snelheidsknoppen. De hoogste snelheid is handig voor het binnen afzienbare tijd bekijken van meer complexe tekeningen bijvoorbeeld. Terwijl de traagste instelling perfect is om te zien wat je programma nou precies doet.

Een fractalletje is altijd leuk, al is dat wellicht niet iets voor de allerjongsten. Maar wel leuk om naar te kijken! Op naar die voorbeelden dus.
Een fractalletje is altijd leuk, al is dat wellicht niet iets voor de allerjongsten. Maar wel leuk om naar te kijken! Op naar die voorbeelden dus.

Muzikaal

Het is niet alleen beeld wat onze virtuele schildpad kan produceren, hij (zij?) blijkt ook muzikaal te zijn. Open de voorbeeld-app OctaveSounds maar eens via View. Als je het programma start hoor je een toonladder. Je snapt het al: op deze manier kun je natuurlijk je eigen liedjes programmeren. Als instrument wordt trouwens een piano ingezet, dus dat is altijd goed (en een flinke verbetering ten opzichte van de bliepjes en piepjes uit de Logo-tijd).

Het afspelen van een toonladder is een eitje, niets staat de kleine programmeur in de weg om een Chopin Reloaded te worden!
Het afspelen van een toonladder is een eitje, niets staat de kleine programmeur in de weg om een Chopin Reloaded te worden!

Helemaal zelf aan de slag

Wil je helemaal van nul af aan je eigen programma maken, dan tik je eerst weer linksboven net zo vaak als nodig om terug te keren in het hoofdvenster van Move The Turtle. Tik vervolgens op Compose. Je bent nu geheel op jezelf aangewezen. Het is – eerlijk is eerlijk – uitermate lollig om hier een poosje mee te spelen. Ook als volwassene trouwens, al bevelen we je dan uiteindelijk Scratch op iets als een Raspberry aan, omdat je daarmee ook wat dingen (LED’s, een motortje via een buffer enzovoorts) kunt aansturen. Bij Move The Turtle zit je vast aan het schoolbord. Maar zeker voor kinderen is het goed voor uren speel- en leerplezier.

Je komt na korte tijd - zeker als volwassene - al snel tot aardige creaties.

0 Reactie(s) op: Move The Turtle, programmeren voor kids op de iPad

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.