Muziekdienst Rhapsody omzeilt App Store taks

Door: | 31 maart 2011 11:03

Apple

Streaming muziekdienst Rhapsody hoeft zich voorlopig niet te conformeren aan de 30-procent afdrachtregeling voor abonnementen in Apple's App Store.

Rhapsody is een dienst die streaming muziek aanbiedt, onder andere via een iPhone en iPad-applicatie. De muziekspeler is alleen te gebruiken in de VS en lijkt erg op Spotify, met het verschil dat Rhapsody alleen betaald beschikbaar is.

Apple heeft een nieuwe versie van Rhapsody toegelaten tot de App Store. Opmerkelijk, want die applicatie houdt zich niet aan de nieuwe regels. Wie abonnementen aanbiedt moet dat sinds kort ook doen via de App Store, waarbij dertig procent van de inkomsten wordt afgeroomd door Apple. Iets wat op groot verzet stuitte van uitgevers, maar op nog groter verzet van de muziekindustrie.

Overleg met Apple

Heeft Rhapsody nu een maas in de Apple-wet gevonden? Wellicht. Apple heeft in ieder geval deze update zonder in-app abonnementenverkoop goedgekeurd. Tegen Geekwire zegt Rhapsody president John Irwin dat hij in conclaaf is met Apple over de regels.

Rhapsody heeft niet de marges om ook nog eens dertig procent af te staan aan Apple, de deals met de platenmaatschappijen laten daar geen ruimte voor. Irwin ziet twee uitwegen. Ten eerste wil hij het op een akkoordje gooien met Apple om een ander model te vinden om omzet te delen. Iets waar Rhapsody al veel verschillende modellen voor hanteert.

SaaS

Als tweede argument brengt hij naar voren dat Rhapsody een software as a service (SaaS) dienst is, en zeker geen uitgever. "Ik denk dat Apple het verschil heeft gezien tussen een 'uitgever' en 'software as a service'", zegt hij tegen de techsite. Omdat Rhapsody alleen content distribueert en niet produceert zou Rhapsody technisch gezien geen uitgever zijn, en dus zouden de regels mogelijk niet gelden voor SaaS-diensten. Irwin wil graag duidelijkheid over dit punt.