Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Muziekdiensten woedend over Apple's 'wurgbeleid'

Door: | 16 februari 2011 12:09

Apple

De nieuwe regels voor het verkopen van abonnementen via Apple's App Store schieten vooral muziekdiensten in het verkeerde keelgat. Ze verwachten zware verliezen en broeden op juridische actie.

Vooral muziekdiensten vinden dat ze gekielhaald worden door de nieuwe App Store voorwaarden van Apple voor het aan bieden van abonnementen op content. Alle aanbieders moeten 30 procent afdragen aan Apple als het abonnement via de App Store wordt afgesloten. Het is verboden om vanuit de applicatie te linken naar een eigen abonnementssysteem buiten het Apple-ecosysteem om. Een abonnement kan dus niet via een applicatie worden afgesloten zonder dat Apple als tussenpersoon fungeert.

Verder is het verboden om de App Store-abonnementen duurder te maken dan het via de eigen dienst abonneren op content als nieuws of muziekstreams. Het is zelfs onduidelijk of de applicatie wel een bericht mag bevatten om mensen aan te sporen buiten de App Store om hun betalingen te verrichten. Abonnementen die buiten Apple om worden afgesloten zijn wel toegestaan, en daarvan gaat 100 procent van de omzet wel naar de aanbieder van de dienst.

Antitrust

Vooral muziekdiensten schreeuwen moord en brand. Ze vinden dat Apple hen uitzuigt. De Amerikaanse muziekservice Rhapsody, die net zoals Spotify in Nederland een tientje per maand voor hun dienst vraagt stelt tegenover de LA Times dat er zo niets overblijft.

Er wordt al 60 procent van de omzet afgedragen aan de platenlabels. "Als je daar nog eens 30 procent van afhaalt, blijft er 10 procent over om de bandbreedte, werknemers, marketing en de rest te betalen", zegt muziekanalist Ted Cohen tegen de krant. "Apple pakt een business die op dit moment al opereert met zeer magere marges en duwt ze diep in het rood. Het is fout." Volgens TechCrunch broeden de muziekstreamers op een gezamenlijk statement om de nieuwe regels scherp te veroordelen.

The Wall Street Journal haalt verscheidene professoren in de rechtsgeleerdheid die erop wijzen dat de stap van Apple de nodige antitrust-bezwaren in beeld brengt. Maar daarvoor moet eerst bekeken worden of Apple wel een dominante marktpositie heeft. Iets dat door diezelfde professoren in twijfel wordt getrokken. Apple gaf geen commentaar op de mogelijke antitrustproblemen die hen boven het hoofd hangen.

NRC is blij

Terwijl de muziekindustrie op zijn achterste benen staat is de Nederlandse digitale uitgever van NRC Handelsblad, Han-Menno Depeweg, juist blij met de nieuwe App Store regels. "We zijn blij dat Apple ook geluisterd heeft naar de uitgeverijen, waarbij de mogelijkheid tot het aanbieden van digitale abonnementen ook buiten de App Store om kan", zegt hij op NRC.nl. De krant ontving eerder een brief van Apple waarin werd gesuggereerd dat abonnement alleen nog maar via de App Store aangeboden konden worden, en reageerde toen wel furieus.

0 Reacties op: Muziekdiensten woedend over Apple's 'wurgbeleid'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.