Nadelen van 5 populaire opslagdiensten

© CIDimport

Nadelen van 5 populaire opslagdiensten

Geplaatst: 16 november 2012 - 13:37

Aangepast: 16 november 2022 - 10:11

Redactie ID.nl

Uit onderzoek van supportwebsite FixYa blijkt dat gebruikers van cloudopslagdiensten problemen ondervinden met capaciteit, beveiliging en zoekrakende bestanden. In het onderzoek worden Dropbox, Google Drive, Sugar Sync, iCloud en Box uitgelicht.

“Cloudgebaseerde opslag is steeds vaker de manier om bestanden uit te wisselen, zowel tussen persoonlijke apparatuur als op kantoor”, zegt FixYa CEO Yaniv Bensadon. Zijn bedrijf deed afgelopen maanden onderzoek naar de problemen die bij gebruikers van bovengenoemde diensten het vaakst aan het licht komen. Daar waar mogelijk geeft FixYa advies over hoe het probleem te verhelpen is.

Dropbox

Dropbox is met meer dan 100 miljoen gebruikers een van de meest populaire diensten voor cloudopslag. Iedere dag worden een miljard bestanden in de mappen van gebruikers opgeslagen.

Het prettige aan Dropbox is dat het ondersteuning biedt voor een keur aan besturingssystemen, waaronder Windows, OS X en Linux op desktops en BlackBerry, Android en iOS op mobiele apparaten.

Gebruikers van Dropbox zijn vooral bezorgd over beveiliging (40 procent noemt het als meest voorname klacht). Beperkingen aan de opslagcapaciteit komt op de tweede plaats (25 procent), terwijl beperkingen aan bestandssynchronisatie (15 procent) en trage responstijd (10 procent) beduidend lager scoren.

Dropbox heeft in het verleden met verschillende securityissues te maken gehad, waaronder afgelopen zomer een hack waarna naar een deel van de gebruikers van de dienst spammails werden verstuurd.

“Verschillende problemen met privacyinstelling, alsmede de situatie in 2011 waarbij zonder wachtwoord in accounts kon worden ingelogd, hebben bijgedragen aan de kleine, maar niet onbelangrijke securityzorgen rond het bedrijf en zijn product”, liet FixYa optekenen in een reactie op de onderzoeksresultaten. Verder merkt het op dat gebruikers die binnen de dienst persoonlijke data opslaan, zich weinig van de securityzorgen aantrekken.

“Gebruikers die Dropbox aanwenden voor het opslaan van persoonlijke financiële informatie of andere gevoelige gegevens zouden naar iets anders moeten uitkijken”, raadt de website aan. “Hetzelfde geldt voor zakelijke gebruikers die bedrijfsgegevens in de cloud zetten.”

Google Drive

Bij Google Drive zijn het vooral missende mappen die gebruikers een doorn in het oog zijn (30 procent), Problemen met synchronisatie van bestanden (20 procent), het overzetten van Docs naar Drive (20 procent) en raadselachtige foutmeldingen (20 procent) scoren ook hoog.

“Hoewel de zorgen over de beveiliging relatief klein zijn, heeft Drive nog steeds problemen met zijn usability”, schrijft Fixya. “Die problemen kunnen echter snel worden opgelost.”

Sugar Sync

Gebrek aan ondersteuning voor Quickbooks (30 procent) staat bovenaan de lijst ergernissen van gebruikers van SugarSync. Quickbooks is populaire accountingsoftware, waardoor de dienst bij een groep financiële gebruikers niet aanspreekt, schrijft de supportwebsite.

Net zo hoog scoort het gebrek aan opslagruimte en de relatief hoge prijs die Sugar Sync voor zijn diensten vraagt.

iCloud

Het imago van iCloud liep een flinke deuk op toen Apple-gebruikers hun besturingssysteem naar OS X Mountain Lion migreerden. “Gebruikers ondervonden met iCloud binnen het nieuwe OS X Mountain Lion allerhande problemen”, merkt FixYa op. “Of het nu om inschrijven bij de dienst, het synchroniseren van notities of het maken van back-ups ging; de combinatie van iCloud en Mountain Lion vormt voorlopig geen gelukkig huwelijk.”

FixYa raadt gebruikers die problemen hebben met het synchroniseren vanuit de app Notities om in plaats van iCloud de app Evernote te gebruiken. “Evernote is een soortgelijke applicatie als Notities, maar dan beter”, aldus de supportwebsite.

25 procent van de gebruikers ervaart het daarnaast als nadeel dat enkel Apple-apparaten met iCloud kunnen synchroniseren. 15 procent zegt ontevreden te zijn over de hoeveelheid van 5GB gratis opslagruimte.

Box

De opslagdienst Box is vooral populair bij het midden- en kleinbedrijf omdat het standaard de nodige opties biedt voor security en beheer. Toch zijn gebruikers (25 procent) die Box voor hun persoonlijke bestanden gebruiken, niet over de beveiliging van de dienst te spreken. Nog een kwart ervaart problemen met de upload-functionaliteit.

“Hoewel de beveiligingszorgen niet opgaan voor de grotere businessaccounts, tellen ze wel degelijk voor de gratis persoonlijke accounts”, schrijft FixYa. Hoewel FixYa die zorgen niet kan wegnemen, raadt het gebruikers aan hun browsercache leeg te maken als zij problemen met het uploaden ervaren.

Box verschilt van concurrenten door manier waarop het bestanden deelt. Waar rivalen standaard functionaliteit bieden als bestanden bewerken en synchronisatie met meerdere apparaten, is Box vooral een platform om mee samen te werken, iets wat Google Drive ook probeert te worden.

“Dit houdt in dat mensen commentaar aan bestanden kunnen toevoegen die voor iedereen zichtbaar zijn, permissies en taken kunnen beheren en anderen efficiënt en eenvoudig uitnodigen voor toegang tot Box”, laat FixYa weten.

Problemen met back-up spelen voor 20 procent van de gebruikers een rol, net als de soms trage responstijd, die net zo vaak als nadeel werd genoemd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten