Occupy Silicon Valley, stop de waanzin!

© CIDimport

Occupy Silicon Valley, stop de waanzin!

Geplaatst: 28 juni 2012 - 08:11

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Het is hoog tijd om onze rechten als softwaregebruikers terug te claimen. Bedrijven moeten stoppen ons uit te buiten, zegt IT-veteraan Bill Davidow.

Bill Davidow heeft een geweldig essay geschreven voor nieuwssite The Atlantic. Het is een stuk dat iedere wannabe-ondernemer en durfkapitalist in de wereld zou moeten lezen. Sterker nog, iedereen die met IT te maken heeft zou er kennis van moeten nemen.

Davidow heeft een indukwekkend CV. Hij begon bij General Electric, stapte in 1965 over naar Hewlett-Packard en verkaste later naar Intel. Hij werkt als consultant, bestuurder, schrijver en durfkapitalist met een doctoraat op zak van Stanford. Hij sloot al miljoendeals toen Mark Zuckerberg nog in de luiers zat.

Walging

Ja, het is een echte zilverrug, gepokt en gemazeld door het harde klappen van de zweep in Silicon Valley. Maar wat hij vandaag meemaakt, doen zijn nekharen overeind rijzen. In het essay ‘What Happened to Silicon Values?’ nagelt hij de huidige technologiereuzen aan de schandpaal vanwege het behandelen van klanten als oud vuil.

“De voorbije vijf decennia ben ik behoorlijk bezorgd geraakt over iets dat zelden bediscussieerd wordt: in Silicon Valley is niemand bezorgd over de service richting de klant. Sterker nog, men ziet geweldige mogelijkheden voor uitbuiting. We beginnen te handelen als de bankiers die vergiftigde hypotheken aan naïeve consumenten verkochten.”

Auw – maar niet geheel onterecht. Davidow leest bijna alle grote jongens de les – Amazon, Apple, Comcast, Facebook, Twitter, Microsoft, Google en zelfs gameontwikkelaar Zynga – over het omgaan met gebruikers.

Davidow wijt het aan hebzucht en aan het tweetraps systeem dat maakt dat zowel oprichters als aandeelhouder veel te veel te zeggen hebben over het reilen en zeilen van een bedrijf. Hij merkt ook een golf aan veranderingen in de handelswijze van bedrijven uit Silicon Valley op. In de vroege van de technologiesector, verkochten techbedrijven hun waren vooral aan grote industriële spelers. Die partijen hadden destijds nog aardig wat invloed.

Eenlingen hebben niets te zeggen

Nu Silicon Valley zich vooral op individuen richt, is de stem van de klant getemperd. Als collectief hebben de hi-tech bedrijven ons nodig; als individu geven ze veel minder om ons.

Het wordt erger. Omdat techmarkten naar standaardisatie hunkeren, proberen ze monopolies op te zetten waarbij consumenten in een product of dienst opgesloten worden. De welbekende lock-in situatie. Ontevreden klanten kunnen steeds vaker geen kant meer op. Zoals Davidow het beschrijft:

“Lock-ins creëren dominante spelers – kijk maar naar Google, Facebook en Microsoft. In deze monopoliegedreven omgeving worden klanten uitgebuit. Microsoft dwingt ze te upgraden naar kostbare, overdreven complexe, bugrijke software.”

”Apple heerst over onze virtuele natie, die begrensd is door iTunes in het noorden, de iPhone in het zuiden, de iPad in het oosten en de iPod in het wersten. Het laat geen kans onbenut om klanten een vrije keuze te ontnemen. Het gaat rücksichtslos met die verworven macht om. Google kent een cultuur waar privacyschending vergoelijkt wordt.”

Ik kan hierover meepraten. Onlangs probeerde ik Bing uit als standaard zoekmachine in plaats van Google, maar ik kwam snel van een koude kermis thuis. Waarom? Omdat bijna alles wat ik dagelijks in mijn werk gebruik – e-mail, de kalender, blogs – bestaat uit producten van Google. Ik zie geen mogelijkheid geheel naar iets anders over te stappen en het is teveel gedoe om van Bing naar al die diensten beginnend met een ‘G’ te navigeren.

Het gaat vooral om een verkeerde instelling bij de CEO’s in Silicon Valley. Het is het idee dat klanten niets meer en niets minder zijn dan (vervangbare) kippen die je kaal kunt plukken. Davidow schrijft daarover:

“Het moeilijk voor te stellen dat Dave Packard of Andy Grove ooit aan een groep ondernemers zouden vertellen dat ze zich van de meest vuile trucjes bezondigden om winst te maken of dat ze gedragspsychlogen zouden inhuren om ‘aandachtsloops’ in hun producten te verwerken zodat klanten toegewijd blijven. Dit is precies waar Mark Pincus, de oprichter van Zynga, mee bezig is.”

De situatie lijkt te verbeteren

Zijn er oplossingen? Davidow heeft ze niet paraat. Zolang de markt dit gedrag beloont, zal het doorgaan. Maar ik denk dat bedrijven van hun fouten kunnen leren. We hebben het gezien bij Microsoft. Na de vele mislukkingen op mobiel gebied, heeft het zich een nederige houding aangemeten en is het geen schim meer van het arrogante bedrijf van de jaren ’90. We hebben het ook gezien bij Facebook, dat door de eigen gebruikers (en de Amerikaanse handelscommissie) op het matje wordt geroepen omdat het veel te vrij omgaat met gebruikersdata. Apple is niet langer het gesloten bedrijf dat het ooit was, al verloopt die verandering traag. Aan de andere kant lijkt het bij Google alleen maar erger te worden.

Wat betreft Zynga hoop ik persoonlijk dat het bedrijf en de CEO hard onderuit gaan en nooit meer overeind krabbelen. Ik weet het, mijn haat zit diep. Maar ik dwaal af…

Desondanks denk ik dat Davidow de spijker op de kop weet te raken. De vraag is alleen, wat gaan we er als consumenten en klanten aan doen?

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten