Ontevreden over een app? Vraag je geld terug! (handleiding)

© PXimport

Ontevreden over een app? Vraag je geld terug! (handleiding)

Geplaatst: 5 juni 2013 - 10:09

Aangepast: 16 november 2022 - 09:21

Wouter Hoeffnagel

Ben jij ontevreden over een app die jij in de App Store hebt gekocht? Of heb je een e-boek, album of film aangeschaft die problemen geeft? Dan kan je een klacht indienen en Apple vragen je geld terug te geven. In dit artikel lees je hoe je je geld terug kunt vragen als je niet tevreden bent over een aangeschafte app.

Alle content die in de App Store, iTunes Store of iBookstore te koop wordt aangeboden is door Apple getest en goedgekeurd. Je mag er dus vanuit gaan dat content die je in Apple's winkels aanschaft probleemloos functioneert. Het is echter altijd mogelijk dat een app, boek of muzieknummer door Apple's goedkeuringsproces heen glipt en dus niet naar behoren werkt. In dit geval biedt Apple je de mogelijkheid een klacht in te dienen over de content. Is Apple het met je klacht eens? Dan krijg je in sommige gevallen het aanschafbedrag terug.

Klagen over apps, films, boeken of muziek

Je kunt een klacht indienen over alle content die je bij Apple hebt aangeschaft. In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat je een klacht wilt indienen over een app. Heb jij een album, film of boek dat problemen geeft? Volg dan dezelfde stappen en selecteer in plaats van een app de content die problemen geeft.

Aan de slag

Open allereerst de app iTunes via het dock of de map Programma's. Open in de menubalk aan de bovenzijde van het scherm het menu Store en kies de optie Toon mijn Apple ID. iTunes vraagt je nu in te loggen op je Apple ID. Vul dus je wachtwoord in en klik op de knop Toon account.

© PXimport

Selecteer de optie 'Toon mijn Apple ID' in het menu 'Store'

Je krijgt nu een overzicht te zien van je Apple ID. Zoek het kopje Aankoopgeschiedenis en klik op de knop Alles bekijken. iTunes toont nu een overzicht van alle aankopen die jij met je Apple ID hebt gedaan. Zoek in de lijst de app op waarover je een klacht wilt indienen. De lijst Meest recente aankopen toont alleen de vijf meest recente aankopen. Kijk in de lijst Eerdere aankopen voor alle overige aangeschafte content. Klik op de knop Volgende of Vorige om door de lijst met apps te bladeren.

© PXimport

Zoek de content die problemen geeft op in je aankoopgeschiedenis

Meld een probleem

Heb je de app gevonden waarover je een probleem bij Apple wilt melden? Klik dan op de pijl die voor de besteldatum wordt weergegeven. iTunes toont nu een overzicht van alle apps die je op deze besteldatum hebt aangeschaft. Klik op de knop Meld een probleem. Je krijgt nu een nieuw overzicht te zien, waarin achter iedere app de knop Meld een probleem is verschenen. Klik op de knop achter de app waar jij een probleem over wilt melden om een klacht in te dienen.

© PXimport

Klik op de knop 'Meld een probleem' om een klacht in te dienen

iTunes laadt nu een formulier waarin je je klacht kunt beschrijven. Selecteer bij Probleem: het soort probleem dat je bent tegengekomen. Beschrijf vervolgens bij Opmerking: het probleem nauwkeurig. Houd er rekening mee dat Apple je niet zo maar je geld terug geeft. Vul jij dus als beschrijving 'Deze app is saai' in, dan is de kans klein dat Apple hiermee akkoord gaat. Beschrijf je echter een legitiem probleem dat ook door Apple wordt geconstateerd? Dan is het goed mogelijk dat Apple wel besluit het aanschafbedrag terug te geven.

© PXimport

Geef een duidelijke beschrijving van het probleem om de kans dat je je geld terugkrijgt te vergroten

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten