Ook Apple is blij met nieuwe Google Maps

© CIDimport

Ook Apple is blij met nieuwe Google Maps

Geplaatst: 17 december 2012 - 08:06

Aangepast: 16 november 2022 - 10:09

Redactie ID.nl

Gebruikers zijn dolenthousiast over de nieuwe gratis Google Maps app voor de iPhone. Je zou het niet verwachten, maar ook bij Apple is er reden tot juichen

Ondanks talloze beloften, stelde Apple Maps in iOS 6 flink teleur. Google toonde aan dat jarenlange ervaring met kaartdata cruciaal zijn; in de data van Apple zitten fouten en de app is onvoldoende getest. Niet voor niets bood Tim Cook klanten excuses aan voor het mislukte project.

Apple heeft nog altijd niet verteld over waarom precies het zijn samenwerking met Google voor de Maps app in iOS stopte. De uitspraken die het dichtst bij een verklaring liggen, schreef Cook in zijn excuusbrief toen hij schreef: “We wilden onze klanten een betere Maps bieden met turn-by-turn navigatie, spraakintegratie, Flyover en vectorgebaseerde kaarten. Om dit te doen, moesten we met een schone lei een nieuwe Maps-versie bouwen.”

Cook impliceert – zoals eerder al gesuggereerd werd – dat Google niet wilde voldoen aan de wens van Apple dat features als turn-by-turn navigatie en spraakintegratie, althans niet zonder betaling van forse licentiekosten. Sommigen denken dat Google geprobeerd heeft advertenties in de Maps-app te stoppen en dat Apple koste wat kost reclame in de standaard apps wilde voorkomen.

Hoe dan ook, Apple voelde zich gedwongen met een eigen Maps app te komen.

Nu heeft Google een gratis Maps app uitgebracht, uiteraard op basis van de eigen kaartdata. En natuurlijk biedt Google – je raadt het al – vectorgebaseerde kaarten, turn-by-turn navigatie en spraakassistentie. Vooralsnog zijn er in Google Maps nog geen advertenties te vinden.

Het is vreemd dat Google nu precies biedt wat Apple in de kaartenapplicatie miste, maar eigenlijk heeft Apple weinig redenen om nu rouwig te zijn dat die Google app er alsnog gekomen is.

Wat Apple hiermee verliest

Als een groot deel van de iPhone-bezitters overstapt op Google’s gratis alternatief voor de eigen iOS Maps app, wat verliest Apple daarmee? Niet veel.

Apple heeft al jaren terug toegegeven dat het anonieme locatiedata van iOS-apparaten geaggregeerd opslaat. Het begon daar ook lang voor het uitbrengen van iOS 6 mee. Mijn punt is, zelfs al gebruik je een andere app voor je navigatie, dan nog krijgt Apple gegevens over je verplaatsingen in handen.

Erg veel kan Apple niet verdienen aan de eigen Maps app. Er zitten immers geen advertenties in. Dus Apple verliest wat dat betreft geen inkomsten als gebruikers overstappen op Google Maps. Apple verdient zijn geld voornamelijk met de verkoop van apparaten en de App Store in plaats van met advertenties of content.

Maar Apple verliest wel iets nu Google Maps gelanceerd is. Het verliest namelijk de slechte naam die zijn eigen kaartoplossing afgelopen maanden kreeg. Zowel beginnende als ervaren gebruikers begrijpen de App Store, zien daar Google Maps op nummer 1 staan en weten hoe ze de app moeten downloaden. Als het huidige tempo downloads gelijk blijft, is de druk van de ketel wat betreft de eigen Maps app en krijgt het bedrijf wat lucht om zijn eigen oplossing te verbeteren.

Google is al jaren een actieve, slimme ontwikkelaar voor de App Store. Het lijdt geen twijfel dat de zoekgigant Google Maps verder gaat verbeteren. Een eventuele iPad app lijkt er wel te komen, net als integratie met iOS-contacten en wellicht Google Now-achtige spraakondersteuning voor het opvragen van een routebeschrijving. Aangezien Google zijn eigen microkosmos binnen Apple’s apps heeft opgebouwd, lijkt het een kwestie van tijd voordat je Google Maps-navigatie vanaf Google’s Search app en Google Chrome kunt aanroepen.

De toekomst van Apple Maps

Maar wat gaat Apple doen? In feite heeft het bedrijf nu precies gekregen wat ze wilden hebben – een robuuste, volledig uitgeruste Maps app. Je zou misschien verwachten dat Apple zijn eigen Maps app dezelfde weg richting kerkhof laat volgen als Newton, OpenDoc, MobileMe en Ping.

Maar dat gaat niet gebeuren. Apple zal en kan een core-functionaliteit als navigatie niet willen uitbesteden aan een concurrent, zelfs niet al liggen er nog bergen werk voor de ontwikkelaars in Cupertino te wachten. Hoewel het niet voor de hand ligt, zou Google zijn eigen app ooit kunnen dumpen. Maar het lijkt er eerder op dat Google Maps wordt voorzien van advertenties, verplichte Google-Plus integratie en andere functionaliteit die Apple nooit zou goedkeuren.

Er is daarom maar één opdracht voor Apple: Wees blij met de broodnodige Maps die werkt en blijf sleutelen aan de eigen app om het ooit met Google te kunnen laten concurreren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten