Opinie: 64 GB aan non-innovatie

Door: | 30 januari 2013 13:01

Apple

Natuurlijk, kwaliteit mag wat kosten. En design ook heus. En fijne performance, een apestrakke interface en een bijna nooit haperend besturingssysteem. Goed, die zijn heel wat waard en ik ben iedere dag nog onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid en het design van Apple. Maar bijna 1000 euro voor een tablet met 128 gigabyte?

En dat 64 van die 128 gigabyte helemaal geen snars met welke vorm van innovatie dan ook te maken hebben, maar gewoon bestaat uit…. Euhm. Opslag. En dat je daar dan 200 euro meer voor betaalt.

Zo stevig overprijsd heb ik het lang niet gezien. Maar Apple doet het, met de gisteren aangekondigde iPad met 128 GB opslagcapaciteit. Met een tromroffelend persbericht werd nog maar eens benadrukt dat je zo’n iPad met groot geheugen perfect kunt gebruiken in het onderwijs. Of voor grafische vormgeving.

Ok, het ding kost geen 1000 euro. Hij kost 835 euro, voor de Wifi-variant. Maar 935 voor de Wifi-variant + 3G mogelijkheid. Dat is echt. Heel veel geld. En of dat nu de prijs waard is, en of veel mensen nu denken: die gaan we kopen? Ik kan het me niet voorstellen.

Er zal nog wel wat kritiek komen op de prijs en op de toegevoegde waarde van deze 64 GB aan non-innovatie. Apple heeft het sowieso even een beetje moeilijk. Een kleinere iPad met de specificaties van een iPad uit het verleden werd niet als bijzonder spannend gezien, als die kleinere iPad binnenkort wordt uitgevoerd met een Retina display zullen de kritieken ook niet direct lovend zijn. Ook de iPhone 5 lijkt geen potten te breken op de smartphonemarkt, de iPhone6 die eraan komt moet dat hopelijk dit najaar weer een beetje recht gaan trekken. En een goedkope iPhone, van plastic? Brrrrrrr….. Apple begint op een normaal bedrijf te lijken.

Ook de iOS update van afgelopen maandag had weinig om het lijf, en dat je nu met een Bluetooth keyboard verbinding kunt maken met je AppleTV door een firmware update: moeten we dat als een innovatief pluspunt zien of als iets wat eigenlijk al lang voor de bakker had moeten zijn?

Het begint zich een beetje af te tekenen: de manier waarop Apple omgaat met “innovatie”. Weet je nog, dat de frontcamera die WEL op de iPad2 zat, eigenlijk al voorbereid was in de iPad 1, maar er gewoonweg nog niet in gestopt zat? Een zorgvuldig geregisseerde non-innovatie, dat was het. En 64 GB toevoegen zodat je een tablet die al maanden bestaat voor een krappe 1000 euro kunt verkopen? Dat valt in hetzelfde straatje van non-innovatie, nietwaar?