Plannen uitgelekt: begin 2012 goedkope Windows Phones

Door: Jasper Bakker | 29 december 2011 10:12

Apple

Microsoft wil begin komend jaar Windows Phone updaten om dan ook goedkopere smartphones te bestrijken. De plannen voor deze Tango-update en meer zijn uitgelekt.

De eerstkomende update voor Windows Phone moet in het tweede kwartaal van 2012 uitkomen. Microsoft wil met die versie (codenaam Tango) zijn mobiele besturingssysteem naar goedkopere smartphones brengen. Tot op heden is dat grotendeels het territorium van concurrent Android, wat door Microsoft-ceo Steve Ballmer al 'cheap' en te complex is genoemd.

Prijsvechter

Tango-toestellen worden in de uitgelekte plannen omschreven als “producten met de beste prijzen", refererend aan de aanschafprijs. Deze update volgt op de afgelopen Mango-release die net is uitgekomen, in het vierde kwartaal van 2011, en die meer functies en talen bracht waarmee Windows Phone beschikbaar kwam in meer landen.

Na Tango volgt eind 2012, weer in het vierde kwartaal, een volgende update. Die nieuwe versie (codenaam Apollo) moet wel veel nieuws brengen en mikt dan weer op de bovenkant van de markt. De termen 'superphones' en 'business' worden genoemd in de uitgelekte presentatie, gedateerd op oktober 2011. Deze informatie is in handen gevallen van blogsite WMpoweruser.com (vernoemd naar Windows Phone-voorganger Windows Mobile).

Massamarkt eind 2012

De speculatie is dat Apollo dan betere integratie brengt met Office en andere zakelijke software. Verder vermeldt de presentatie dat die update van eind 2012 de algehele hoeveelheid Windows Phones moet verhogen. Dit zou betekenen dat Microsoft de massamarkt pas over een jaar denkt te kunnen behalen. Officieel geeft het bedrijf geen commentaar op de uitgelekte plannen, meldt de Britse ict-nieuwssite The Register. Noch of de details kloppen, noch of de gelekte informatie volledig nep is.

Afgelopen zomer heeft Microsoft al bekend gemaakt dat Tango een relatief kleine update is. Die nieuwe Windows Phone-versie zou vooral gericht zijn op groeimarkten zoals China en India. Prijs is daar een belangrijke factor, gezien het lagere gemiddelde inkomen van veel consumenten. Na Tango volgt Apollo, wat wél een grote update is.