RethinkingMedia: Waarschijnlijk een 'Bright Special' in oktober

Door: Wouter Hoeffnagel | 10 september 2010 17:09

Apple

Tijdens RethinkingMedia at the Beach discussieerden hoofdredacteur van Bright Erwin van der Zande, CEO van Woodwing Hans Janssen, eigenaar van ReadershouseHearst Brand Media Kees Beudeker en uitgever van Telegraaf.nl Lara Ankersmit over de mogelijkheden die de iPad biedt. Bright heeft tijdens het evenement RethinkingMedia at the Beach bekend gemaakt bezig te zijn met een 'Bright Special' voor de iPad. Daarnaast had MacWorld na afloop van de sessie een kort gesprek met Lara Ankersmit.

De digitale special gaat vier keer per jaar verschijnen. Bright gaf aan de uitgave vaker te willen laten verschijnen mocht blijken dat de Bright Special goed scoort. In de app worden nieuwe functionaliteiten uitgeprobeerd. Zo moet met behulp van software van Woodwing interactie worden verwerkt in de special. Woodwing is ontwikkelaar van software waarmee onder andere een publicatie geschikt kan worden gemaakt voor meerdere media.

Documentairemaker

Voor de app zei Van der Zande een deal rond te hebben met een documentairemaker. Het is niet bekend gemaakt om welke documentairemaker het hier gaat. Het is nog niet zeker wanneer de app uitkomt, maar Van der Zande zei te verwachten dat je deze in oktober dit jaar in de App Store kunt vinden. Het is nog niet precies bekend wat de Bright Special uiteindelijk gaat kosten. Tijdens het evenement liet de hoofdredacteur van Bright een prijs van negen euro vallen, maar zei hierbij dat dit slechts een prijs is die wordt overwogen.

Deze prijs blijkt uit een poll op Twitter overigens aan de hoge kant te zijn. Gebruiker mdebruin organiseerde een poll waarop 227 mensen reageerden. 26 procent van deze groep geeft aan 9 euro te willen betalen voor de Bright Special. De overige 74 procent geeft aan niet bereidt te zijn 9 euro aan de special te besteden.

De TwittPoll van Twitter-gebruiker mdebruin

Ook zei Erwin van der Zande dat er in zijn ogen veel meer mogelijk is met de iPad dan enkel de 'schuivende magazines'. Hiermee doelde de hoofdredacteur op digitale tijdschriften waarmee je met behulp van je vinger door het magazine kan bladeren. Ook Beudeker deelt deze mening. Volgens de directeur van ReadershouseHearst Brand Media zijn veel digitale magazines momenteel eigenlijk niet meer dan een digitale versie van het papieren tijdschrift. Beudeker noemde tijdens de discussie de iPad-gebruiker een creatief en kritisch publiek. Het is daarom volgens Beudeker noodzakelijk dat iPad-apps regelmatig worden vernieuwd. De mogelijkheden die de iPad hiervoor biedt verschillen per doelgroep.

Lange groeiperiode

Volgens Erwin van der Zande moeten iPad-gebruikers rekening houden met een lange groeiperiode van iPad-apps. De apps zullen lange tijd blijven worden doorontwikkeld, waarbij veel wordt geëxperimenteerd. De ontwikkelperiode is volgens de hoofdredacteur te vergelijken met de opkomst van het internet. Ook hier werd lange tijd gezocht naar een manier om goed gebruik te maken van het web en gelijktijdig geld te verdienen met het medium.

Het blijkt echter voor een bedrijf momenteel niet eenvoudig om goed geld te verdienen met de applicaties. Zo sprak Lara Ankersmit over een minimaal aantal adverteerders die willen adverteren in de iPad-apps van de Telegraaf. Ook na afloop van de discussie benadrukte Ankersmit dit in een kort gesprek met MacWorld: "Op het moment wordt er met de iPad-apps vooral geld verdiend met advertenties. Deze dekken momenteel waarschijnlijk net de kosten die met het maken van de app verbonden zijn". Ook met de nieuwste app, waarmee betaald een digitale versie van de Telegraaf kan worden gelezen, wil de krant verdienen aan de iPad.

Geoptimaliseerde website

Maar waarom eigenlijk een iPad-app en niet een voor de iPad geoptimaliseerde website? Ook hier had de hoofdredactrice van Telegraaf.nl een verklaring voor: "Vanuit iPad-gebruikers is er vraag naar een speciaal voor de iPad gemaakte app. Er is momenteel geen geoptimaliseerde website voor iPad van de Telegraaf beschikbaar. Deze beslissing hebben wij genomen aangezien de pagina prima te lezen is op de iPad. De website is wel geoptimaliseerd voor onder andere de iPhone". Ankersmit gaf aan dat er waarschijnlijk ook een digitale versie van het magazine Vrouw op de iPad verschijnt.

Erwin van der Zande, hoofdredacteur van Bright, en Lara Ankersmit, hoofdredactrice van Telegraaf.nl, tijdens RethinkingMedia at the Beach

ReadershouseHearst Brand Media maakte tijdens Rethinking Media bekend momenteel te werken aan een flight sim-app voor de iPad in opdracht van Red Bull. Met de app kun je zelf vliegen op de iPad. Beudeker heeft hierbij niet aangegeven wanneer de Red Bull-app beschikbaar moet zijn en of deze in betaalde of gratis vorm zal worden aangeboden.

Andere tablets

De introductie van andere tablets zoals de Samsung Galaxy tablet maakt het ontwikkelen van applicaties voor tablets lastig. Niet alle tablets maken namelijk gebruik van schermen die evenveel pixels weergeven. Het ontwikkelen van software die hiermee om kan gaan kan volgens de CEO van Woodwing een uitdaging worden.

Wel brengen de tablets een voordeel met zich mee. Het papieren medium heeft jarenlang een terugloop van lezers te verwerken gekregen. Door de opkomst van tablets zoals de iPad krijgen tijdschriften en kranten echter de mogelijkheid lezers via een ander medium te trekken. Ook Lara Ankersmit benadrukte dit: "Een krant levert minder vluchtig en meer verdiepend nieuws". Hierdoor denkt de hoofdredactrice van Telegraaf.nl dat de iPad de papieren krant niet direct bedreigt.

Dutch Cowgirls

Ook vanuit het publiek werd een aankondiging gedaan. De hoofdredacteur van Dutch Cowgirls, Marjolijn Kamphuis, zei dat de website bezig is met een eigen iPad-app. De app wordt waarschijnlijk een platform waarop zowel Dutch Cowboys, Mobile Cowboys en Dutch Cowgirls worden vertegenwoordigd.