RIM pleegt zelfmoord met IT als middelpunt

Door: | 04 april 2012 09:04

Apple

In een wereld die gedreven wordt door verconsumentering staat één bedrijf alleen in zijn strijd tegen de golf aan medewerkers die iPhones en Android-toestellen meebrengen naar hun werk. Dat bedrijf is Research in Motion (RIM), een firma die onlangs heeft aangekondigd de consument vaarwel te zeggen en zich [urlx=http://mashable.com/2012/03/29/rim-refocus-enterprise/]meer te richten op bedrijven[/urlx]. Ik dat we hiermee kunnen zeggen dat RIM definitief het loodje gaat leggen.

Als je denkt dat je nog kunt terugvallen op een IT-gecentreerde strategie, die RIM vorige week heeft aangekondigd, zul je jezelf moeten focussen op wat IT wenst te hebben. Dat is niet een telefoon waaraan gebruikers een hekel hebben. IT heeft geen controle meer over telefoons, dus een terugkeer naar een IT-gebaseerde strategie kan niets anders veroorzaken dan een versnelling van de ondergang van RIM. Binnen een IT-gecentreerde strategie horen niet langer telefoons thuis. IT heeft niet langer de kracht om het gebruik van een bepaalde technologie voor te schrijven. Ze raken de controle over pc's kwijt en zijn allang machteloos wanneer om telefoons gaat.

Waar ging het bij RIM mis?

Waarom Apple succesvol is

De meest succesvolle telefoonfabrikant is Apple - helemaal nu Google moet toegeven hoe weinig ze eigenlijk aan Android verdienen. Apple werd succesvol door een strategie waarbij enkel op de gebruiker werd gefocust - toch is het momenteel het favoriete zakelijke platform. Ongeveer een derde van de grote bedrijven die ik onlangs op een evenement van EMC sprak, blokkeert Android vanwege veiligheidsredenen.

Het falen van Microsoft

Voordat Windows Phone 7 het licht zag, bedreef Microsoft een IT-gecentreerde strategie en had het een hoeveelheid resources en bereik tot zijn beschikking waar RIM nooit tegenop zou kunnen. Toch werden ze daarmee weggevaagd in een markt waar gebruikersgedreven producten als de iPhone de voorkeur verdienen.

De les die fabrikanten hieruit kunnen trekken, is dat apparaten pas zakelijk succesvol worden als gebruikers ze ook werkelijk vrijwillig naar kantoor meenemen. En als dat niet gebeurt, dan kun je er nog zoveel zakelijke focus en geld tegenaan smijten, maar dat zal nauwelijks effect hebben op je verkopen. Maar vergis je niet, ook Microsoft maakte een kapitale misser bij de overgang naar Windows Phone 7; ze vergaten namelijk de enterprise managementfunctionaliteit over te hevelen. Deze features hadden het bedrijf een unieke voorsprong kunnen geven bovenop het nieuwe consumentgeoriënteerde marketingplan.

Legio verkeerde voorbeelden

Het verbaast me dat zoveel begrijpen deze verconsumenteringtrend nog niet begrijpen. Onlangs sprak ik met Citrix. Zij vertelden me over hun IT-gecentreerde strategie als reactie op OnLive, het op consumenten gerichte virtuele online platform. Verconsumentering (of consumerisatie) is een gigantische trend die ooit begonnen is met werknemers die hun eigen beslissingen over technologie gingen nemen en die nu terug te zien is in BYOD (Bring Your Own Device)-strategieën. Hoewel deze trend op gebied van pc's een stuk trager verloopt, is het effect op gebied van smartphones en tablets reusachtig. 50 procent van alle verkochte tablets en telefoons wordt namelijk (deels) voor zakelijke doeleinden gebruikt.

Je ziet het ook terug bij zakelijke tablets; geen van de fabrikanten die zo'n strategie hanteren verkoopt grote aantallen. Toch blijven de iPads op een rollende tsunami het bedrijfsleven binnensurfen. Als je de interesse van de consument niet langer kan wekken, dan ben je die sigaar. IT is niet langer in de positie om hier iets aan te veranderen.

Het technologiekerkhof

Terugvallen op iets dat je eerder hebt gedaan is niet bepaald een strategie die garant staat voor succes. Sterker nog, in een markt waarin je niet meer kunt voldoen aan de geldende standaarden, is het zelfs suïcidaal. De wereld die Novell heeft gecreëerd is verdwenen, net als Novell zelf. De wereld die Palm heeft gecreëerd is verdwenen, net als Palm zelf. De wereld die RIM heeft gecreëerd is verdwenen en als RIM voor zichzelf geen nieuwe wereld creëert, verdwijnt het onherroepelijk zelf. Het scheppen van een nieuwe omgeving kan slagen omdat Apple ook voor zichzelf een nieuwe wereld geschapen heeft, nadat het eerder zijn eigen wereld zag afbrokkelen. Apple voerde voor de broodnodige veranderingen door die het nodig had, veranderde zichzelf daarmee en werd daarmee het meest succesvolle bedrijf van dit moment.

Uiteindelijk is het beste devies om te overleven het voorbeeld van Apple te volgen (daarmee bedoel ik overigens niet Apple kopiëren). Je kunt niet naar het verleden terugkeren. Tijdreizen gaat niet en hoe graag we het ook zouden willen, gaat het waarschijnlijk ook nooit gebeuren.

Dit is een beter idee: Ontdek hoe fysieke controlemechanismen (zoals toetsenborden) weer trendy worden of vind een andere manier uit waarop RIM-producten weer kunnen innoveren. Dat betekent dus niet dat je een strategie moet omarmen waarin de IT-afdeling centraal staat. Die trein is allang vertrokken.


Rob Enderle is directeur en analist bij de Enderle Group. Eerder werkte hij als analist voor Forrester Research en de Giga Information Group. Enderle schrijft over opkomende technologie, beveiliging, Linux en schuift graag aan als commentator bij televisiestations als CNBC, Fox, Bloomberg en NPR.