Samsung maakt zich op voor strijd met partner Google

Door: | 13 maart 2013 14:03

Apple

Samsungs groei is indrukwekkend en de nieuwe Galaxy zal daar verder aan bijdragen. Maar de werkelijke profiteur is Google met zijn Android. Samsung moet zijn toekomst met Google snel bepalen.

Dat zegt onderzoeksbureau Ovum, dat Samsung plaatst in een kruispunt van beslissingen. Juist nu deze week de Galaxy S4 wordt gepresenteerd, moet het bedrijf gaan uitmaken welke rol het in de toekomst wil spelen. Ondergeschikt aan Google en minder invloedrijk dan Apple, kwetsbaar voor goedkopere producenten als Huawei, of inzetten op een krachtig eigen ecosysteem waarbij het werkelijk het niveau van Apple kan bereiken.

Volgens Ovum is de grote rol van Samsung in de smartphonemarkt indrukwekkend. Sinds de lancering van de eerste Galaxy S in 2010 hebben de Koreanen een bepalende positie opgebouwd in de Androidmarkt “en er is geen indicatie dat die leidende positie op instorten staat", zegt Ovum. Maar, zo zegt het analistenbureau, het bedrijf ondermijnt met de versterking van zijn leiderschap wel zijn eigen positie.

Samsung geeft Google zijn platform

Samsung geeft Google juist een enorm mobiel platform waar het consumenten, app-ontwikkelaars en adverteerders kan bereiken en beïnvloeden. “Het is erg moeilijk voor Samsung om dat niveau van beïnvloeding te bereiken omdat het afhankelijk is van Google voor de levering van de software en de belangrijkste applicaties en diensten."

Dat hoeft geen probleem te zijn, zegt Ovum, als Samsung zich schikt in een ondergeschikte rol waarin het zijn geld verdient met de verkoop van hoge volumes aan apparaten. “Maar doordat het zelf geen sterk ecosysteem heeft, staat Samsung duidelijk lager in de voedselketen dan Google en Apple." Dat geeft andere leveranciers de kans om een aanval te openen op Samsungs hardwarepositie, zoals Huawei.

Massaal loeren op de positie van Samsung

Geen enkele andere leverancier kan op eigen houtje met goedkopere Android-toestellen de positie van Samsung bedreigen, maar alle leveranciers bij elkaar kunnen flinke happen nemen uit de markten waar Samsung actief is, zoals in Zuidoost Azië. “Als het Samsung ernst is met het verhogen van zijn relevantie in de lagere regionen van de markt en in minder ontwikkelde markten, zal het de huidige positie liever nu dan later moeten veranderen."

De opmerkingen van Ovum staan lijnrecht tegenover de zorgen en het wantrouwen van enkele managers van Google, die eind februari anoniem werden aangehaald door de Wall Street Journal. Zij vrezen juist de dominantie van Samsung en pushen het productenportfolio van onder meer HTC en zelfs HP.

Op Mountain View heerst angst

Natuurlijk, zo wordt erkend, helpt het succes van Samsung de omzet in advertenties bij Google, maar er heerst op Mountain View de angst dat de Zuid-Koreanen een groter deel van de advertentieomzet willen hebben. Daar komt bij dat er nog meer omzet wordt verwacht uit diensten als Google Maps en YouTube. Samsung krijgt nu naar verluidt 10 procent van de omzet die door Google via smartphones van de fabrikant wordt gegenereerd.

Ook de buitenwacht ziet in dat het succes van de relatie tussen Samsung en Google wel erg gaat knellen. “Samsung is een echte bedreiging voor Google", zegt Rajeev Chand, manager bij een investeringsbank, tegen de WSJ. “Samsung kan zijn positie gebruiken om betere voorwaarden bij Google af te dwingen." Naast een groter stuk uit de omzet kan dat ook bijvoorbeeld betekenen dat Samsung nieuwe versies van Android wil krijgen voordat de concurrentie die ontvangt.

Google heeft 'aas' Motorola in de mouw

Google heeft natuurlijk wel het vorig jaar gekochte Motorola achter de hand, mocht de zaak met Samsung uit de hand lopen. Sterker nog, Google zou Motorola zelfs een voorkeurspositie kunnen geven in de ontwikkeling en gebruik van Android, vreest de concurrentie. Samsung zoekt ondertussen nieuwe wegen met Microsoft's Windows Phone 8, en het eigen Tizen, dat ontwikkeld is met Intel. Samsung heeft begin dit jaar wel een einde aangekondigd van het bescheiden succesvolle Bada.