Storing treft BlackBerry-gebruikers bij Vodafone - UPDATE

Door: | 21 september 2012 10:09

Apple

Klanten van Vodafone met een BlackBerry hebben sinds vanmorgen 09.00 uur last van een storing. Onder meer het gebruik van Whatsapp en ping gaat moeizaam tot helemaal niet.

De storing die vanmorgen om 09.00 uur het Vodafone-netwerk trof, beperkt zich tot gebruikers van een BlackBerry. Die kunnen nog wel gebruik maken van 2G-diensten, zoals bellen en sms'en, maar het gebruik van andere communicatiediensten als Whatsapp en ping gaat moeizaam tot helemaal niet. Ook e-mail zou hinder ondervinden.

Vodafone zegt naar de oorzaak van de problemen te zoeken. Volgens de provider ondervindt ook niet iedere bezitter van een BlackBerry problemen, maar is het niet te zeggen waardoor dat komt.

Update 11.29: Vodafone heeft van Research in Motion (RIM), de leverancier van BlackBerry, te horen gekregen dat de storing zich bevindt in het netwerk van RIM zelf. Daardoor zouden gebruikers van een BlackBerry in heel Europa nu hinder ondervinden.

RIM heeft als enige leverancier van smartphones een eigen netwerk voor beveiliging van dataverkeer. Dat gaat buiten de telecomproviders om. Daardoor zou niet alleen klanten van Vodafone hiervan last moeten hebben, maar ook die van andere providers. Dat is op dit moment nog niet geheel duidelijk.

Update 15.26: RIM meldt bij monde van woordvoerder Kim van Bokhove dat de storing inmiddels is verholpen. "Ik kan bevestigingen dat de BlackBerry diensten inmiddels hersteld zijn en normaal functioneren. Uiteraard bieden we onze welgemeende excuses aan, aan onze klanten die hier last van hebben ondervonden."