T-Mobile misleidt klanten met iPhone-aanbieding

© CIDimport

T-Mobile misleidt klanten met iPhone-aanbieding

Geplaatst: 28 juli 2011 - 09:12

Aangepast: 16 november 2022 - 10:26

Redactie ID.nl

T-Mobile heeft Nederlandse klanten misleid met een 'aanbieding' voor de aanschaf van een nieuwe iPhone 4. Klanten wordt voordeel beloofd boven nieuwe klanten, maar dat blijkt juist niet zo te zijn.

De Stichting Reclame Code heeft T-Mobile op de vingers getikt na een klacht over misleiding van bestaande klanten. Als klanten naar de inlogpagina van het telecombedrijf gingen, kregen ze een afbeelding van een aanbieding. “Bestaande klanten verdienen voordeel. Direct voordeel in de T-Mobile Online Shop". Daarbij werd een iPhone 4 afgebeeld. De klant kreeg daarbij de indruk dat hij (of zij) ten opzichte van nieuwe klanten de iPhone 4 voordelig konden kopen.

Maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. “Blijkens de berekeningen op de website moeten nieuwe klanten voor dit toestel € 99,95 plus € 30 aansluitkosten betalen, terwijl bestaande klanten geen aansluitkosten, maar wel € 149,95 moeten betalen voor dit toestel. Dit is in strijd met de bewering dat bestaande klanten voordeel verdienen", zegt de stichting in een uitspraak over de klacht. Die uitspraak van eerder deze maand is vandaag pas openbaar gemaakt.

Klanten betalen zelfs meer

T-Mobile heeft inmiddels de gewraakte zin verwijderd. Daarom zegt het bedrijf dat de klacht niet (meer) terecht is, maar Reclame Code oordeelde anders. Zeker nadat de klaagster een snapshot kon overleggen waarbij duidelijk was te zien dat de zin “Bestaande klanten verdienen voordeel" duidelijk zichtbaar was geplaatst boven een afbeelding van de iPhone 4. Dat was het 16GB-model in witte en in zwarte uitvoering.

In tegenstelling tot wat die zin beloofde, bleek de iPhone zelfs duurder te zijn voor bestaande klanten ten opzichte van nieuwe klanten. Dat is in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Niet beboet

“Nu de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC", is het oordeel. Overigens wordt T-Mobile niet beboet, maar krijgt de aanbeveling niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten