Tablet op school helpt niet bij ontwikkeling technologie

Door: | 28 augustus 2014 15:08

Apple

Scholen vergissen zich in het gebruik van tablets: het maakt de kinderen niet beter in het begrijpen van technologie. Het is een apparaat voor kleuters, om lekker mee te spelen.

Te veel scholen verwarren de inzet van tablets binnen het onderwijs met het interesseren van kinderen voor technologie. Het apparaat is daar niet voor bedoeld. "Een kind van twee jaar kan al met een tablet omgaan. Zo zijn ze bedoeld. Het spelen van Angry Birds en Candy Crush vraagt geen specifieke vaardigheid", zegt Safra Catz, een topmanager bij Oracle, in de Denver Post.

De interesse in technologie wordt er in ieder geval niet door aangewakkerd, net als bij de inzet van andere technologische hulpmiddelen als digiborden. Ook het algemeen gebruik van laptops op hogescholen en universiteiten heeft de technologische kennis bij jeugdigen niet doen toenemen. Alarmerend blijft het te lage aantal afgestudeerden in technologische en wetenschappelijke studies, niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland.

Wat wij bijzonder vinden, is niet bijzonder

Dat peuters al met een iPad kunnen omgaan wordt vaak verward met technologische vernieuwing, terwijl in essentie dezelfde handelingen en denkrichtingen worden gehanteerd als met 'regulier' speelgoed. Zie hier bijvoorbeeld een citaat uit Trouw uit de discussie over iPads in het onderwijs van Alicja Gescinska, filosoof en postdoctoraal onderzoeker aan de universiteit van Princeton: "Ik laat trouwens ook af en toe mijn zoontje van nog geen twee jaar op mijn iPad prutsen, en ik vind het ongelofelijk wat hij daarmee al kan. Hij traint zijn fijne motoriek en heeft leren puzzelen."