Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Tabletkoper wil vooral productief zijn

Door: | 11 juni 2012 09:11

Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Het falen van Android-tablets als de Kindle Fire en Galaxy Tab zou aantonen dat tablets meestal worden aanschaft om productief te kunnen zijn.

De verkopen van de Kindle Fire storten in. Dat zegt iets over de tabletmarkt: "Mensen willen kunnen werken op hun tablets", zegt IDC-analist Tom Mainelli. Dit lijkt een voor de hand liggende opmerking, maar de meeste blogs voorspelden afgelopen najaar een grote toekomst voor de op Android gebaseerde Kindle Fire. Sterker nog, het apparaat zou de iPad van zijn troon kunnen stoten, zo voorspelden kenners. Na een sterk begin rond Kerst, is de Fire inmiddels in geen velden of wegen te bekennen.

Om te bekijken waarom dat zo is, dien je naar Mainelli's werkpatroon te kijken. Hij reist een hoop en tijdens die trips, dient hij op de hoogte te blijven van e-mail. Hij kan dat niet doen op een Kindle Fire omdat zijn bedrijf Lotus Notes gebruikt, dat niet compatibel is met de Fire. Zelfs als IDC het veel populairdere Exchange-platform zou gebruiken, zou het niet uitmaken. Ook met Microsofts e-mailoplossing is de Fire niet compatibel. Maar maakt het uit, als je weet hoe lastig het typen is op het kleinere virtuele toetsenbord van de 7-inch tablet?

Kindle Fire niet toegerust op serieuze taken

De iPad heeft geen last van genoemde beperkingen en in een wereld waarin BYOD aan de orde van de dag is, bepaalt dat het verschil. Je kunt zeggen dat de Kindle daar niet op is voorbereid.

De beperkingen van de Kindle (en soortgelijke Android-tablets) komen er in twee recent gepubliceerde onderzoeksrapporten bekaaid vanaf. Volgens ABI Research verdampten de verkopen van de Fire in het eerste kwartaal. Er werd 80 procent minder verkocht in vergelijking met de voorgaande periode. Het is bekend dat de verkopen na kerst altijd tegenvallen, maar de gehele markt rapporteerde slechts 33 procent minder verkopen, constateert ABI.

Aandeel Amazon marginaal

IDC's voorlopige salescijfers laten zien dat Amazon in het vierde kwartaal 4,5 miljoen tablets verkocht, maar slechts 700.000 in de eerste maanden van 2012. Daarbij komt het op een mager marktaandeel van slechts 4 procent. Apple verkocht in Q1 bijna 12 miljoen iPads, wat overeenkomt met een marktaandeel van 68 procent.

Amazon maakte serieuze fouten bij het op de markt brengen van de Kindle Fire. Niet alleen wist het niet het instorten van de verkoopcijfers in Q1 te voorkomen, ook werd de iPad onderschat. Ondanks dat de prijs slechts de helft van een iPad bedroeg, kwam de Fire veel later op de markt. Kopers vergeleken de Fire vaak met de duurdere Apple-standaard en kozen toch voor laatstgenoemde tablet.

ChangeWave Research zocht uit dat slechts 41 procent van de Fire-gebruikers 'erg tevreden' zijn over het apparaten. Bezitters van de derde generatie iPad zijn bijna twee keer zo gelukkig met hun aankoop (81 procent), terwijl 71 procent van de iPad 2-klanten 'erg tevreden' zegt te zijn. Opvallend is dat de Samsung Galaxy Tab, die beschouwd wordt als de beste Android-tablet in de markt, het met 46 procent niet veel beter doet dan de Fire. (Om eerlijk te zijn, Fire-bezitters hebben ook geen hekel aan het apparaat. 53 procent zegt 'enigszins tevreden' te zijn.)

0 Reacties op: Tabletkoper wil vooral productief zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.