Tabletkoper wil vooral productief zijn

© CIDimport

Tabletkoper wil vooral productief zijn

Geplaatst: 11 juni 2012 - 05:11

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Het falen van Android-tablets als de Kindle Fire en Galaxy Tab zou aantonen dat tablets meestal worden aanschaft om productief te kunnen zijn.

De verkopen van de Kindle Fire storten in. Dat zegt iets over de tabletmarkt: "Mensen willen kunnen werken op hun tablets", zegt IDC-analist Tom Mainelli. Dit lijkt een voor de hand liggende opmerking, maar de meeste blogs voorspelden afgelopen najaar een grote toekomst voor de op Android gebaseerde Kindle Fire. Sterker nog, het apparaat zou de iPad van zijn troon kunnen stoten, zo voorspelden kenners. Na een sterk begin rond Kerst, is de Fire inmiddels in geen velden of wegen te bekennen.

Om te bekijken waarom dat zo is, dien je naar Mainelli's werkpatroon te kijken. Hij reist een hoop en tijdens die trips, dient hij op de hoogte te blijven van e-mail. Hij kan dat niet doen op een Kindle Fire omdat zijn bedrijf Lotus Notes gebruikt, dat niet compatibel is met de Fire. Zelfs als IDC het veel populairdere Exchange-platform zou gebruiken, zou het niet uitmaken. Ook met Microsofts e-mailoplossing is de Fire niet compatibel. Maar maakt het uit, als je weet hoe lastig het typen is op het kleinere virtuele toetsenbord van de 7-inch tablet?

Kindle Fire niet toegerust op serieuze taken

De iPad heeft geen last van genoemde beperkingen en in een wereld waarin BYOD aan de orde van de dag is, bepaalt dat het verschil. Je kunt zeggen dat de Kindle daar niet op is voorbereid.

De beperkingen van de Kindle (en soortgelijke Android-tablets) komen er in twee recent gepubliceerde onderzoeksrapporten bekaaid vanaf. Volgens ABI Research verdampten de verkopen van de Fire in het eerste kwartaal. Er werd 80 procent minder verkocht in vergelijking met de voorgaande periode. Het is bekend dat de verkopen na kerst altijd tegenvallen, maar de gehele markt rapporteerde slechts 33 procent minder verkopen, constateert ABI.

Aandeel Amazon marginaal

IDC's voorlopige salescijfers laten zien dat Amazon in het vierde kwartaal 4,5 miljoen tablets verkocht, maar slechts 700.000 in de eerste maanden van 2012. Daarbij komt het op een mager marktaandeel van slechts 4 procent. Apple verkocht in Q1 bijna 12 miljoen iPads, wat overeenkomt met een marktaandeel van 68 procent.

Amazon maakte serieuze fouten bij het op de markt brengen van de Kindle Fire. Niet alleen wist het niet het instorten van de verkoopcijfers in Q1 te voorkomen, ook werd de iPad onderschat. Ondanks dat de prijs slechts de helft van een iPad bedroeg, kwam de Fire veel later op de markt. Kopers vergeleken de Fire vaak met de duurdere Apple-standaard en kozen toch voor laatstgenoemde tablet.

ChangeWave Research zocht uit dat slechts 41 procent van de Fire-gebruikers 'erg tevreden' zijn over het apparaten. Bezitters van de derde generatie iPad zijn bijna twee keer zo gelukkig met hun aankoop (81 procent), terwijl 71 procent van de iPad 2-klanten 'erg tevreden' zegt te zijn. Opvallend is dat de Samsung Galaxy Tab, die beschouwd wordt als de beste Android-tablet in de markt, het met 46 procent niet veel beter doet dan de Fire. (Om eerlijk te zijn, Fire-bezitters hebben ook geen hekel aan het apparaat. 53 procent zegt 'enigszins tevreden' te zijn.)

Teleurstellende internetbrowser

Hoewel ChangeWave niet in de reden achter de tevredenheidscijfers is gedoken, is het waarschijnlijk dat de gebrekkige browser-ervaring roet in het eten gooit. Amazon benadrukte in zijn marketing de snelheid en het gemak van de Silk-browser, maar "waar ze een snelle browser beloofden, bleek het een hele trage te zijn", aldus IDC's Mainelli.

Aangezien de Kindle Fire op relatief weinig plekken 'in het wild' verkocht wordt, is mond-op-mond reclame erg belangrijk. Het gegeven dat Fire-gebruikers niet bijzonder enthousiast zijn, maakt dit dat hun vrienden en collega's minder snel geneigd zijn hetzelfde apparaat te komen. Dit is ook precies wat het onderzoek van ChangeWave laat zien. Van de respondenten die zeggen van plan te zijn komende drie maanden een tablet te kopen, wil slechts 7 procent een Fire. 73 procent wil een iPad aanschaffen, terwijl slechts 6 procent kiest voor een Samsung Galaxy Tab.

Dat cijfer van 7 procent is uitermate teleurstellend wanneer je dit vergelijkt met de enthousiaste ontvangst van de Fire tijdens de feestdagen van 2011. Toentertijd gaf 22 procent van de potentiele tabletkopers aan te kiezen voor de Fire.

Kansen voor Windows 8/Windows RT

Als productiviteit een van de belangrijkste drijfveren achter de aanschaf van een tablet is, betekent dit dan dat Microsoft hoge ogen gaat gooien binnen de tabletmarkt? Jeff Orr, onderzoeksdirecteur van ABI Research, denkt dat dit goed mogelijk is. Je ziet dat Microsoft met Windows 8 inhaakt op het voordeel dat gebruikers bekend zijn met Windows en Office, zegt hij.

Er is een heel arsenaal Windows 8 tablets op komst. “Onze klanten hebben twintig verschillende ontwerpen in de kast die gebaseerd zijn op het Clover Trail-platform”, zegt Hermann Eul, directeur van de mobiele divisie van Intel. Zo kondigde Asus de Tablet 810 aan met een 11,6 inch scherm, een Cover Trail-processor en Windows 8. Lenovo heeft gezegd dat het met een ThinkPad-tablet voor Windows 8 komt, gebaseerd op een Intel-chip. Dell heeft ook Windows 8 tablets in de planning staan.

Geen toekomst voor 'entertainmenttablets'

Ik sta niet afwijzend tegenover Windows 8, maar mijn eigen hands-on ervaring met het nieuwe besturingssysteem is beperkt tot een pc, een apparaat dat niet volledig inhaakt op de mogelijkheden van de touch-georiënteerde Metro-interface. Als tablets beter werken met Windows 8, en Microsoft en zijn partners goede productiviteitssoftware ontwikkelen, is de kans groot dat halfbakken apparaten als de Kindle Fire helemaal uit beeld verdwijnen.

Zoals collega Galen Gruman eerder aanstipte, is het duidelijk dat gebruikers heil zien in een toekomst waarin ze meerdere mobiele apparaten gebruiken (en bezitten). Maar er is een limiet. Veel van ons bezitten op dit moment een laptop, een smartphone en een tablet. De aanschaf van een nog een apparaat, of het nu om een e-reader of een simpele tablet als de Fire, is echt een brug (lees: scherm) te ver.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten