Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Te veel geheimen - zo kan Apple losser worden

Door: Redactie Computer!Totaal Redactie | 19 maart 2013 08:00

None
Apple

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Voorbeeld: Je koopt een nieuwe iPhone op de dag van de lancering, en vanwege de nieuwe vorm en grootte kun je er geen fatsoenlijk hoesje voor vinden – of je kunt het apparaat niet aansluiten op je oude accessoires vanwege een nieuwe connector. Zoals ik vaak tegen mijn kinderen zeg: “het leven is hard.”

Natuurlijk, het genoemde voorbeeld is slechts een klein probleem in de luxe wereld waar we leven, maar het geeft wel aan dat Apple er misschien verstandig aan doet zijn legendarische geheimhouding te temperen, en eens wat meer openheid te geven om het leven van hun klanten gemakkelijker te maken. Hier een aantal manieren waarop Apple in mijn ogen losser kan worden.

Lightning in een kleine, top-secret container

In de weken voorafgaand aan de lancering van de iPhone 5 waren er geruchten in overvloed over de nieuwe vorm van de smartphone, en dan in het bijzonder de vervanging voor de dock-aansluiting. Maar veel leveranciers hadden – net als de consumenten – tot op de dag van de lancering niet de kans gehad om de nieuwe aansluiting te bekijken.

Dat betekende dat leveranciers hun docks en andere accessoires niet voorafgaand aan de lancering konden bijwerken. Dus moesten ze gehaast de veranderingen in hun producten doorvoeren, in enkele gevallen zelfs zonder deze voldoende te testen. De consumenten waren de dupe van een minder dan optimale ‘uit-de-doos ervaring’. En dat soort teleurstellingen doen afbreuk aan de opwinding die met een Apple-lancering gepaard gaat.

Het was duidelijk dat een handjevol leveranciers ingewijd was over het geheim van Apple, want er waren een paar hoesjes voor de iPhone 5 beschikbaar rond de lanceringsdatum. Toch was de keuze voor ons een aantal weken lang zeer beperkt.

Eveneens moest de overgrote meerderheid van de app-ontwikkelaars terug naar de tekentafel omdat, enkele uitzonderingen daargelaten, apps niet geoptimaliseerd waren om te profiteren van het nieuwe grotere scherm. Anders zaten ze met een app die zwarte balken onder en boven het scherm liet zien.

Bespot het maar zoveel je wilt (zoals mijn Android-liefhebbende schoonbroer dat deed). We willen allemaal onze coole nieuwe telefoon hebben, maar het kan zenuwslopend zijn om de buitenkant onbeschermd te laten, en frustrerend als je het apparaat niet in je auto kunt opladen omdat Apple haar aanpassingen geheim heeft gehouden.

iWork in het geheim

Dat gezegd hebbende, er zijn voor een bedrijf natuurlijk argumenten om geen informatie vrij te geven voorafgaand aan een lancering van een apparaat. Maar waarom laat je dan ook nog je eigen werknemers in het duister tasten?

Volgens Inside Apple-auteur Adam Lashinsky komen veel Apple-werknemers uiteindelijk in een vacuüm te werken; hij beschrijft de ‘lockdown rooms’ waarin de ontwikkelaars zich uit de naad werken. Het probleem is dat werknemers niet altijd de juiste beslissingen kunnen nemen wanneer ze niet het hele plaatje te zien krijgen. (Was de lancering van Apple Maps misschien beter verlopen als meer werknemers van Apple – en hun partners en goede vrienden – in staat waren geweest om een veel realistischere test uit te voeren vóór de lancering?)

Don Melton, die hoofd was van het oorspronkelijke Safari-project bij Apple, schreef op zijn blog dat “we het project uitvoerden als een of andere CIA-agent, met loyaliteit onder ede et cetera.” Hij herinnert zich dat “het hele verdomde project een geheim was”, en hij merkt op hoe moeilijk die geheimhouding het hem maakte om het oorspronkelijke Safari ontwikkelingsteam in te huren. “Dit omdat ik ze niet kon vertellen waaraan ze zouden komen te werken totdat ze de baan namen.”

Dat is, nou ja, een beetje raar. We hebben het hier over zaken van nationale veiligheid. Een internetbrowser – een tool die veel mensen gebruiken om naar video’s van dansende katten te kijken – maakt Amerika geen supermacht, dus waarom zou je doen alsof dat wel zo is? Het feit dat Melton er zelfs op moet wijzen dat zijn team “niet daadwerkelijk fysiek was opgesloten zoals destijds Jony Ive’s ontwerpgroep, of het iPhone-team een aantal jaren later,” is eerlijk gezegd een beetje beangstigend vanuit een human resources perspectief. Hoeveel mensen – die niet zijn opgeleid als geheim agent – kunnen voor een langere periode in een dergelijke topgeheime omgeving werken?

0 Reacties op: Te veel geheimen - zo kan Apple losser worden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.