Twee iPhone-gebruikers klagen Apple aan wegens simlock

Door: Wouter Hoeffnagel | 22 oktober 2012 20:10

Apple

Een tweetal Amerikaanse iPhone-gebruikers klagen Apple aan. Apple had volgens de twee niet het recht hun smartphones te vergrendelen op het Amerikaanse AT&T-netwerk. De gebruikers stellen dat de prijs van iPhone-abonnementen hierdoor kunstmatig hoog zijn gehouden.

De iPhone is in de Verenigde Staten lange tijd exclusief verkrijgbaar geweest bij de provider AT&T. Dit exclusiviteitscontract liep in 2011 ten einde. Sindsdien bieden ook de Amerikaanse provider Verizon en Sprint de iPhone aan. iPhone-gebruikers Zach Ward en Thomas Buchar stellen dat het exclusiviteitscontract tussen Apple en AT&T oneerlijke concurrentie heeft veroorzaakt, waardoor de prijs van iPhone-abonnementen kunstmatig hoog kon worden gehouden.

Class action-rechtszaak

Ward & Buchar zijn in de Amerikaanse staat Californië daarom een class action-rechtszaak begonnen. Dit is een rechtszaak waarbij andere gedupeerden zich kunnen aansluiten en gezamenlijk een schadevergoeding eisen. Het tweetal stelt dat Apple met het exclusiviteitscontract de Digital Millennium Copyright Act en de Sherman Act heeft overtreden.

De iPhone-gebruikers eisen een schadevergoeding van Apple voor de schade die zij hebben geleden. Het gaat hierbij dus om de extra kosten die de twee hebben moeten maken door de kunstmatig hoge prijzen van de iPhone-abonnementen. Daarnaast eisen de gebruikers dat Apple voortaan unlockcodes verstrekt aan iPhone-gebruikers die hierom vragen. Tot slot eisen Ward & Buchar een verkoopverbod op de iPhone tot Apple het voor consumenten duidelijk maakt dat hun toestel is voorzien van een simlock.