Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Unique Device Identifier & Advertising Identifier: Wat is het en hoe volgt het je?

Door: Wouter Hoeffnagel | 24 april 2013 15:35

Apple

Apple is lange tijd doelwit van kritiek geweest vanwege de wijze waarop iPhone-, iPad- en iPod touch-gebruikers worden gevolgd. Het bedrijf heeft het gebruik van de Unique Device Identifier (UDID) inmiddels eindelijk definitief aan banden gelegd. Tegelijkertijd heeft Apple echter ook de Advertising Identifier (Ad-ID) geïntroduceerd, waarmee je gedrag alsnog in de gaten kan worden gehouden. In dit artikel lees je wat de Unique Device Identifier en Advertising Identifier precies zijn, op welke wijze de twee van elkaar verschillen en hoe je kunt voorkomen dat je gevolgd wordt.

Wat deed de Unique Device Identifier?

De Unique Device Identifier is een code die voor iedere iPhone, iPad of iPod touch uniek is. De code stelt ontwikkelaars in staat een specifieke iPhone, iPad of iPod te herkennen en identificeren. De UDID is niet gekoppeld aan een naam of andere persoonsgegevens. Het is dus onmogelijk een UDID terug te leiden naar de eigenaar.

Ontwikkelaars kunnen de UDID gebruiken om te achterhalen op welke wijze jij hun apps en je iPhone in zijn geheel gebruikt. Hierdoor krijgen zij een beeld van jouw interesses. Deze informatie wordt gecommuniceerd met advertentiebureau’s, die hierdoor de advertenties die in apps worden vertoond kunnen afstemmen op jouw interesses.

Advertenties die passen bij jouw interesses zijn natuurlijk niet per definitie slecht. Als jij verplicht een advertentie moet bekijken is het natuurlijk wel zo prettig als de reclame ook daadwerkelijk voor jou relevant is. Apple heeft echter veel kritiek gekregen op de wijze waarop het bedrijf de UDID’s gebruikt. Zo hebben iPhone-, iPad- en iPod touch-gebruikers nooit de mogelijkheid gehad het gebruik van hun UDID te blokkeren. Dit betekent dat zij dus niet niet konden voorkomen dat ontwikkelaars hun gedrag in kaart brengen.

Apple stelt daarom het gebruik van de UDID door ontwikkelaars niet langer toe. Dit wil zeggen dat het bedrijf apps die zichzelf toegang geven tot de UDID van gebruikers niet langer toelaat in de App Store. Apps die al lange tijd op je iPhone, iPad of iPod touch staan en nooit een update hebben gekregen kunnen dus nog wel in staat zijn deze informatie uit te lezen.

Het gebruik van de UDID door ontwikkelaars en adverteerders is inmiddels door Apple aan banden gelegd

Wat doet de Advertising Identifier?

Het gebruik van de UDID door ontwikkelaars is officieel sinds de introductie van iOS 6 verboden. De naleving van de regels wordt echter pas sinds kort door Apple daadwerkelijk gecontroleerd. Apple introduceerde in iOS 6 echter ook gelijk een vervanger voor de UDID: de Ad-ID. De Ad-ID is speciaal door Apple ontworpen om ontwikkelaars de mogelijkheid te geven voor adverteerders informatie over gebruikers te verzamelen, zonder dat zij hiermee inbreuk maken op de privacy van iPhone-, iPad- en iPod touch-gebruikers.

De Ad-ID werkt op vergelijkbare wijze met de UDID. De Ad-ID is eveneens een unieke code die wordt toegewezen aan iedere iPhone, iPad en iPod touch. De code stelt ontwikkelaars dus net als de UDID in staat individuele apparaten te identificeren en het gedrag van de gebruiker in kaart. Adverteerders kunnen deze informatie gebruiken om advertenties af te stemmen op de interesses van gebruikers.

Op het eerste oog lijkt er dan ook niet veel verschil te zijn tussen de UDID en Ad-ID. De twee identificatiemethodes verschillen echter op een aantal belangrijk punten van elkaar. Gebruikers kunnen namelijk zelf het gebruik van de Ad-ID blokkeren, iets wat bij de UDID nooit mogelijk is geweest. Daarnaast is de Ad-ID een tijdelijke code die gebruikers zelf kunnen resetten. De code is dus niet permanent aan je apparaat gekoppeld.

Ad-ID blokkeren of resetten

Wil jij niet dat ontwikkelaars en adverteerders kunnen zien welke activiteiten jij op je iPhone, iPad of iPod touch uitvoert? Dan kan je de Ad-ID blokkeren. Dit is vrij eenvoudig, al zit de optie wel goed verstopt. Open de app Instellingen en ga naar het menu Algemeen. Zoek hier het menu Info en open deze. Scroll nu naar beneden en zoek het menu Reclame. Zet de schakelaar achter de tekst Beperk reclametracking aan om de Ad-ID te blokkeren en te voorkomen dat iemand jouw gedrag kan volgen.

Heb je niet zo zeer een probleem met de advertenties die op maat worden vertoond, maar wil je dat de inmiddels verzamelde informatie wordt weggegooid? Dan is het mogelijk de Ad-ID te resetten. Je krijgt hierdoor een volledig nieuwe Ad-ID toegewezen, waardoor adverteerders de eerder verzamelde gegevens niet langer kunnen koppelen aan jouw apparaat. Je begint in dit geval dus met een volledige schone lei.

Blokkeer de Ad-ID en voorkom dat jouw gedrag gevolgd kan worden

0 Reacties op: Unique Device Identifier & Advertising Identifier: Wat is het en hoe volgt het je?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.