Verkoop van tablets in Nederland verdubbeld

Er zijn in december bijna 41.000 tablets in Nederland verkocht. 5 Procent wordt verkocht via telecomoperators. Dat zijn vrijwel zeker allemaal Galaxy Tabs. De iPad wordt niet via telco’s verkocht.

Volgens onderzoeksbureau GfK zijn de verkopen van tablet pc’s in een maand tijd verdubbeld. In november gingen er nog zo’n 20.000 over de toonbank, in december bijna 41.000. De stijging is voor een groot deel te verklaren door Sinterklaas en vooral Kerst. December is bij uitstek de maand om wat duurdere cadeaus te geven.

De Samsung Galaxy Tab wordt vooralsnog als enige concurrent gezien van de iPad. GfK weigert echter de verkoopcijfers over de maand te specificeren naar merk. Die informatie kan alleen worden gekocht door de leveranciers zelf. Wel zegt het bureau dat 5 procent van de 41.000 verkochte tablets via het telecomkanaal zijn vermarkt. Daarmee komt het aantal verkochte Galaxy Tabs minimaal op 2000 stuks in december. Dat alleen al via de telecomproviders. Onbekend is nog hoeveel Tabs via winkels zijn verkocht.

Verkoop Tab begon stroef

Niettemin was de start van de verkopen aan Tabs stroef, zegt woordvoerder Jasper Koek namens Vodafone. “Gezien de stijgende populariteit van smartphones en tablets, waren onze verwachtingen met de Samsung Galaxy Tab in Nederland hoog. Die heeft deze in eerste instantie niet helemaal kunnen waarmaken, vermoedelijk door de relatief hoge prijsstelling”. zegt hij.

Maar onlangs verlaagde Samsung de prijzen van de Tab fors: van 749 euro naar veelal een prijs van 599 euro of zelfs lager. “Met de recente prijswijziging zijn de verkopen fors gestegen”, zegt Koek. “Exacte aantallen kan ik je niet geven, maar ze voldoen nu beter aan de verwachting.” De prijsverlaging is door Samsung geïnitieerd als een ‘cashback’-actie aan zijn verkooppartners. Die krijgen 150 euro terug bij elke verkochte Tab. Dat berekenen de (web)winkels door aan de klanten. “Om de verkopen te stimuleren en meer met prijs te matchen met de iPad”, zegt Marcel Joosten, commercieel directeur van zakelijke etailer Centralpoint.nl.

In zakelijke markt vliegende start

Centralpoint levert met name aan het mkb en grootzakelijke markt waarbij de klant al beschikt over een eigen provider en abonnement. De zakelijke markt reageerde anders op de introductie van de Galaxy Tab dan de consumentenmarkt, zo lijkt het. “De verkopen van de Galaxy Tab namen direct een grote vlucht”, zegt Joosten. “Na de introductie zien wij dat de verkopen langzaam aan teruglopen. De iPad blijft wel op niveau qua verkopen.” Volgens Joosten merken eindgebruikers dat “Android 2.2 en/of 2.3 niet de gewenste user experience geven. Men wacht dus op Android 3.0.”

Etailer ACES Direct heeft andere ervaringen." Als je de verkopen sinds november 2010 bekijkt , zijn onze verkopen van de Galaxy Tab slechts 10 procent van de verkopen van Apple iPad’s. Wij zijn ook Apple Authorized Reseller, dat verklaart dit mede", zegt Sven van Boxtel. "Tot op heden speelt de Galaxy Tab nog geen rol in de zakelijke markt. Ik denk wel dat de Galaxy Tab en Android goede uitdagers zijn van de iPad."

In tegenstelling tot netbooks is de tablet pc geen apparaat om via telco’s naar de markt te brengen, zegt analist Ed Achterberg, oprichter van Telecompaper. Behalve de Galaxy Tab, dat wordt aangeboden via Vodafone en T-Mobile, worden geen tablets via het telecomkanaal verkocht. “Het zijn meer computerachtige apparaten en dus meer te vinden in de schappen van de Mediamarkt.” Operators verkopen wel abonnementen en microsimkaarten voor de iPad, maar zonder de tablet zelf.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten